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現在の場所: ホーム 担当教員 教務ユーザ Syllabus2017 Research on International Relations (国際関係論研究)

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科目名 Research on International Relations (国際関係論研究) 
担当教員 Sakurada, Daizo (櫻田 大造)
授業の目的、または到達目標 The objectives of this course will be to learn foreign policy analysis, esp., so-called power-image approach based on postwar Canadian foreign policy experiences. This approach posits Canada’s foreign policy behaviors and outcomes as those of a small, middle, principal power, and is very useful in explaining foreign policy conflicts.
外交政策論についての基本的知識とその応用を習得する。特にカナダを中心に発展してきたパワー・イメージ・アプローチを詳細に吟味して、その事例研究への適用を理解する。定性的分析による国際紛争とその結果について考察を深めたい。
授業の概要 After learning basic international relations concepts such as anarchy,political system, limitations of international laws, we will learn some approaches of foreign international policy analysis. Especially targeted is power-image approach deriving from Canadian foreign policy literature. We will examine the 2003 Iraq War and its aftermaths using this approach, and other Canadian foregin policy case studies.
国際関係理論において、最初は現実主義などの基礎的理論や争点の理解を深め、新現実主義を組み込んだパワー・イメージ・アプローチをイラク戦争への対応外交などに適用させてみる。その際に、カナダ、日本、アメリカなどの主要国の対応を見てみたい。また、その他の主な事例研究としては戦後のカナダ外交政策を取り上げる。

授業の形態 Lectures, discussions, presentation, term papers, and final exam
講義、議論、発表、期末テスト
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • Introduction 導入
2
  • Politics and international politics 政治、国際政治について
  • テキストと授業プリントの読解、発表準備
3
  • Foreign policy analysis 外交政策理論
  • 同上
4
  • Power-image approach 1 パワー・イメージ・アプローチとカナダ外交 1
  • 同上
5
  • Power-image approach 2 パワー・イメージ・アプローチとカナダ外交 2
  • 同上
6
  • Power-image approach 3 パワー・イメージ・アプローチとカナダ外交 3
  • 同上
7
  • Comparative foreign policy analysis 比較外交政策理論
  • 同上
8
  • Iraq war イラク戦争について
  • 同上
9
  • Policy responses to Iraq war 1 イラク戦争への対応外交 1
  • 同上及び宿題を実施する
10
  • Policy responses to Iraq war 2 イラク戦争への対応外交 2
  • 同上
11
  • Policy responses to Iraq war 3 イラク戦争への対応外交 3
  • 同上
12
  • Other cases 1 その他の外交事例 1
  • 同上
13
  • Other cases 2 その他の外交事例 2
  • 同上
14
  • Conclusions 議論のまとめ
  • 同上
15
  • Final open-book exams 期末テスト
準備学習 Reading of handouts and text, preparing for exam, and writing a short term paper
テキストやプリントの読解、発表準備や宿題レポート
教科書 To be announced in class
授業時に指定する。
成績評価方法・基準 Class participation クラス参加度 30%
A short term paper 指定レポート 20%
Final open-book exam 期末テスト 50%

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
櫻田 大造 春学期 2