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現在の場所: ホーム 担当教員 教務ユーザ Syllabus2017 ODA Policy (ODA政策論)

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科目名 ODA Policy (ODA政策論) 
担当教員 Otsuki, Tsunehiro (大槻 恒裕)
授業の目的、または到達目標 To understand the factors of poverty and the mechanism of economic growth, and to acquire the skills to evaluate the ODA projects and development aid policies. To strengthen the ability of policy prescription for development.
貧困の原因や経済発展のメカニズムを理解し、ODAプロジェクトまたは開発援助プロジェクト全般を評価するための分析ツールを習得する。また開発に向けての政策提言を行う能力を養う。
授業の概要 Economic growth theories, human resources, poverty and inequality, development strategy and ODA projects, impact analysis of development aid, stabilization policies.
経済成長理論、人的資源、貧困と不平等、開発戦略とODA プロジェクト、援助効果分析、安定化政策。

授業の形態 Lectures
講義
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • Introduction / economic approach to development issues 導入、開発問題への経済学的アプローチ
  • Reading 教科書準備
2
  • Definition and typology of ODA ODAの定義、分類
  • Reading 教科書準備
3
  • Trend of development aid 開発援助の潮流
  • Reading 教科書準備
4
  • Measurement of economic development 経済開発の計測
  • Reading 教科書準備
5
  • Mechanism of economic growth (classic) 経済成長のメカニズム(古典的理論)
  • Reading 教科書準備
6
  • Mechanism of economic growth (endogenous growth theory) 経済成長のメカニズム(内生的成長理論)
  • Reading 教科書準備
7
  • Human resources 人的資源
  • Reading 教科書準備
8
  • Measurement of poverty and inequality 貧困と不平等の計測
  • Reading 教科書準備
9
  • Population and economic growth 人口と経済成長
  • Reading 教科書準備
10
  • Development strategy 開発戦略
  • Reading 教科書準備
11
  • Program aid and project aid プログラム援助とプロジェクト援助
  • Reading 教科書準備
12
  • Macro and micro impact of ODA ODAのマクロ経済的、ミクロ経済的影響
  • Reading 教科書準備
13
  • Quantitative analysis of aid impact 援助効果の定量的分析
  • Reading 教科書準備
14
  • Structural adjustment loans and macro stability policy 構造調整融資とマクロ安定化政策
  • Reading 教科書準備
15
  • Presentation of essay / conclusions 小論文発表、まとめ
  • Reading 教科書準備
準備学習 Homework involves reading of textbook, and writing an essay.
教科書を予習すること、小論文を書くこと。
教科書 Debraj Ray, Development Economics, Princeton University Press, 1998.
参考文献 Sayuri Shirai, New Trend of External Aid ? Macroeconomics, Yuhikaku, 2005.
『対外援助の新潮流 マクロ開発経済学』白井早由里著(有斐閣、2005 年)
成績評価方法・基準 Essay and class work (attendance and participation in discussion)
小論文と平常点(授業参加度)による総合評価

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
大槻 恒裕 秋学期 2