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現在の場所: ホーム 担当教員 教務ユーザ Syllabus2014 Human Rights Education(人権教育論)

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科目名 Human Rights Education(人権教育論) 
担当教員 Akuzawa, Mariko(阿久澤 麻理子)
授業の目的、または到達目標 1.To understand UN framework and standards for promoting human rights through education and training.
2.To Critically review human rights (education) policies and practices in Japan and in some countries in Asia-Pacific.
1.国連における人権教育(教育・研修)をめぐる取り組み、基準を知る。
2.日本をはじめ、アジア太平洋地域における国々の人権教育政策、およびその実施について批判的に検証する。
授業の概要 Through reviewing of relevant UN documents, students will have an understanding of the development of human rights education in post-cold war and global era. Development as well as inhibiting factors for human rights education will be examined through examining regional and local policies and practices in Asia-Pacific, the role of government, civil society, and national human rights institutions.
ポスト冷戦期、またグローバル化の急速な進展の中で、国連の人権教育関連の取り組みがどのように進んだのか、関連文書を読み、知る。アジア太平洋地域、また国々の人権教育に関わる政策と実践を通して、人権教育の発展と、国、市民社会、国内人権機関等の役割、発展と阻害要因を検討する。

時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • Introduction of human rights education イントロダクション
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
2
  • UN framework and standards 国連の枠組みと基準
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
3
  • UN framework and standards 国連の枠組みと基準
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
4
  • Local and Regional development in Asia-Pacific アジア太平洋地域における人権教育の発展
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
5
  • Human rights education and training 人権教育と研修
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
6
  • Human rights education in schools: strength and weaknesses 学校における人権教育の強みと弱点
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
7
  • Human rights education in Japanese schools 日本の学校における人権教育
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
8
  • Case study (Philippines) フィリピンの場合
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
9
  • Case study (Malaysia)マレーシアの場合
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
10
  • Case study (Taiwan) 台湾の場合
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
11
  • Role of civil society and national human rights institutions 市民社会・国内人権機関の役割
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
12
  • Neo-liberalism and change of citizens’ awareness ネオリベラリズムと市民意識の変化
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
13
  • Neo-liberalism and change of citizens’ awareness ネオリベラリズムと市民意識の変化
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
14
  • Presentation of students 受講者によるプレゼンテーション
  • Preparation of presentation プレゼンテーションの準備
15
  • Presentation of students 受講者によるプレゼンテーション
  • Preparation of presentation プレゼンテーションの準備
準備学習 Reading materials (UN documents, articles)will be distributed prior to relevant classes.
国連の文書、および事前に配布する資料・文献を読むこと
教科書 None.
特にない
参考文献 Reference materials will be introduced during the classes.
授業中に紹介する。
成績評価方法・基準 participation(40%), presentation and submission of report(60%)
授業への積極程な参加40% プレゼンテーションとレポート提出60%

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数