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現在の場所: ホーム 担当教員 教務ユーザ Syllabus2013 Minority Rights(マイノリティ権利論)

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科目名 Minority Rights(マイノリティ権利論) 
担当教員 Moto, Yuriko(元 百合子)
授業の目的、または到達目標 To learn the historical development of conceptual and institutional framework for protection of minorities, the provisions of relevant universal and regional instruments and mechanisms, and realities of oppression and disparities, and to contemplate on necessary measures for just and peaceful “co-existence”.
マイノリティ保護の概念および制度の歴史的発展を振り返り、国際的条約・宣言の関連規定と履行確保措置を学び、マイノリティ集団に対する抑圧と格差の現実状況を概観した上で、社会正義と共生を実現するために必要な方策を考察する。
授業の概要 Comparison of minority and the general populations human rights, and their relationships, substantive entitlements of ethnic, linguistic and religious minorities, ethnic conflicts and minority situations in Japan and other parts of the world, intersectional discrimination and challenges to multicultural society.
一般的な人権と人民の権利、マイノリティの権利の比較と関係、民族的・言語的・宗教的マイノリティの享有する特別な権利の内容、民族紛争、日本と世界のマイノリティの置かれた状況と問題、マイノリティ女性に対する複合的差別、多文化共生の課題

授業の形態 Lecture, discussions, presentations, and essay writing
講義、議論、発表、小論文
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • Introduction 一般的な導入
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
2
  • International concern for minorities 国際的関心事項としてのマイノリティ保護
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
3
  • Human rights, minority rights, people's rights 一般的人権、人民の権利、マイノリティの権利の比較
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
4
  • Definition of "minority" マイノリティの定義
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
5
  • Substantive entitlements (1) -- existence 「存在」に関する権利
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
6
  • Substantive entitlements (2) -- identity 文化的独自性に関する権利
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
7
  • UN framework for protection (ICCPR) 自由権規約第27条
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
8
  • UN Declaration on Minority Rights 国連マイノリティ権利宣言
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
9
  • Treaty on Rights of Migrants 移住労働者と家族の権利条約
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
10
  • Regional framework for protection マイノリティの地域的保護
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
11
  • Indigenous people and minorities in Japan 日本の先住民族とマイノリティ
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
12
  • Ethnic conflicts in the world 世界における民族紛争
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
13
  • Intersectional discrimination 複合的差別
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
14
  • Multicultural "co-existence" 多文化共生
  • Reading, Presentation 教科書予習、発表準備
15
  • Concluding discussions まとめ(展望と課題)
  • Essay 小論文
準備学習 Reading the textbook and reference materials, preparing presentations, doing research and writing an essay.
教科書・配布資料の予習、発表の準備、リサーチと小論文の執筆。
教科書 Gaetano Pentassuglia, Minorities in International Law
(Council of Europe, 2002)
成績評価方法・基準 30% - Class work (attendance, participation in discussion)
30% - Presentation
40% - Essay (A4 size, double space, 10 pages/4000 words)

40% 平常点(出席、議論への参加)、30% 発表、30% 小論文(3000~4000字)

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
元 百合子 春学期 2