パーソナルツール
現在の場所: ホーム 担当教員 教務ユーザ Syllabus2012 Survey Research of Human Rights Issues(人権調査論研究)

←講義で検索へ     ←時間割で検索へ

科目名 Survey Research of Human Rights Issues(人権調査論研究) 
担当教員 阿久澤 麻理子 Mariko AKUZAWA
授業の目的、または到達目標 Acquisition of research methodologies is indispensable for finding meaningful solutions to human rights violations as well as for further promotion of human rights policy formulation. The course aims to familiarize students with quantitative methodologies for social scientific research in human rights studies. It further explores the modification of approaches in different settings including participatory rural appraisal methodologies employed in researches in developing countries.
「調査」は、人権問題の解決の方法を探るためにも、また、人権政策の立案にも不可欠である。そこで本科目では、社会科学的視座から人権を研究するための量的な調査方法について学ぶ。また、発展途上国において多用される、PRA 等の参加型手法についても学ぶ。
授業の概要 By critically reviewing theoretical /practical dimensions of quantitative research,modification of approaches in rural/community settings in developing countries will be introduced and practiced.
数量調査の理論と方法の批判的検証、発展途上国における農村・コミュニティ調査によって多用されている参加型調査手法

授業の形態 Lecture, workshop
講義、ワークショップ
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • Whose reality? Actors in human rights research 誰の現実か? 人権調査に関わる異なるアクター
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
2
  • Advantages and disadvantages of written survey アンケート調査の特徴と限界
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
3
  • Limitations of survey in different settings 量的調査の実施される環境と、調査の限界
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
4
  • Why Participatory methodologies?: Social and Psychological dimension なぜ参加型調査か?社会的・心理的な側面
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
5
  • 具体例:Social Map and Transect walk
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
6
  • Tools to analyze situations 状況分析の手法
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
7
  • Focus group discussion フォーカス・グループ・ディスカッション
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
8
  • Focus group discussion フォーカス・グループ・ディスカッション
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
9
  • Other practical methodologies for data mining in communities 地域でデータ・マイニングをするその他の方法
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
10
  • Focus group discussion フォーカス・グループ・ディスカッション
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
11
  • Planning process of research in communities 地域での調査計画プロセス
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
12
  • Community organization, research, and advocacy コミュニティ組織化、調査、アドボカシー
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
13
  • Workshop 実習
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
14
  • Workshop 実習
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
15
  • Presentation and discussion プレゼンテーションと討議
  • Reading materials 配布資料を事前に読む。
準備学習 Assignment will be given each week.
毎週授業内容をフォローアップするための宿題を課す。
教科書 Reading materials will be introduced according to the topic.
授業内容に応じて、テキストを配布
成績評価方法・基準 出席 (20%), グループワークへの参加(20%), レポート(60%)
Attendance (20%), participation in group work (20%), report writing (60%)

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数