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現在の場所: ホーム 担当教員 教務ユーザ Syllabus2012 Minority Rights(マイノリティ権利論)

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科目名 Minority Rights(マイノリティ権利論) 
担当教員 元 百合子 Yuriko MOTO
授業の目的、または到達目標 マイノリティ保護の概念および制度の歴史的発展を振り返り、国際的条約・宣言の関連規定と履行確保措置を学び、マイノリティ集団に対する抑圧と格差の現実状況を概観した上で、社会正義と共生を実現するために必要な方策を考察する。
To learn the historical development of conceptual and institutional framework for
protection of minorities, the provisions of relevant universal and regional instruments and mechanisms, and realities of oppression and disparities, and to contemplate on necessary measures for just and peaceful “co-existence”.
授業の概要 一般的な人権と人民の権利、マイノリティの権利の比較と関係、民族的・言語的・宗教的マイノリティの享有する特別な権利の内容、民族紛争、日本と世界のマイノリティの置かれた状況と問題、マイノリティ女性に対する複合的差別、多文化共生の課題
Comparison of minority and people’s rights with human rights, and their relationships,substantive entitlements of ethnic, linguistic and religious minorities, ethnic conflicts and minority situations in Japan and other parts of the world, intersectional discrimination and challenges to multicultural society.

授業の形態 講義、議論、発表、小論文
Lecture, discussions, presentations, and essay writing
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • 一般的な導入  Introduction
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
2
  • 国際的関心事項としてのマイノリティ保護 International concern for minorities
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
3
  • 一般的人権、人民の権利、マイノリティの権利の比較 Human rights, minority rights, people's rights 
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
4
  • マイノリティの定義 Definition of "minority"
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
5
  • 「存在」に関する権利 Substantive entitlements (1) -- existenceSubstantive entitlements (1) -- existence
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
6
  • 文化的独自性に関する権利 Substantive entitlements (2) -- identity
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
7
  • 自由権規約第27条 UN framework for protection (ICCPR)
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
8
  • 国連マイノリティ権利宣言 UN Declaration on Minority Rights
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
9
  • 移住労働者と家族の権利条約 Treaty on Rights of Migrants
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
10
  • マイノリティの地域的保護 Regional framework for protection
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
11
  • 日本の先住民族とマイノリティ Indigenous people and minorities in Japan
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
12
  • 世界における民族紛争 Ethnic conflicts in the world
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
13
  • 複合的差別 Intersectional discrimination
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
14
  • 多文化共生 Multicultural "co-existence"
  • 教科書予習、発表準備 Reading, Presentation
15
  • まとめ(展望と課題) Concluding discussions
  • 小論文
準備学習 教科書・配布資料の予習、発表の準備、リサーチと小論文の執筆。
Reading the textbook and reference materials, preparing presentations, doing research and writing an essay.
教科書 Gaetano Pentassuglia, Minorities in International Law
(Council of Europe, 2002)
成績評価方法・基準 40% 平常点(出席、議論への参加)、30% 発表、30% 小論文(3000~4000 字)

30% - Class work (attendance, participation in discussion)
30% - Presentation
40% - Essay (A4 size, double space, 10 pages/4000 words)

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数