文書操作
科目名 | Survey Research of Human Rights Issues(人権調査論研究) |
---|---|
担当教員 | 阿久澤 麻理子 |
授業の目的、または到達目標 |
「調査」は、人権問題の解決の方法を探るためにも、また、人権政策の立案にも不可欠である。そこで本科目では、社会科学的視座から人権を研究するための量的な調査方法について学ぶ。また、発展途上国において多用される、PRA 等の参加型手法についても学ぶ。 Acquisition of research methodologies is indispensable for finding meaningful solutions to human rights violations as well as for further promotion of human rights policy formulation. The course aims to familiarize students with quantitative methodologies for social scientific research in human rights studies. It further explores the modification of approaches in different settings including participatory rural appraisal methodologies employed in researches in developing countries. |
授業の概要 |
数量調査の理論と方法の批判的検証、発展途上国における農村・コミュニティ調査によって多用されている参加型調査手法 Upon critically reviewing theoretical /practical dimensions of quantitative research,modification of approaches in rural/community settings in developing countries will be introduced and practiced. |
授業の形態 |
講義、ワークショップ Lecture, workshop |
||
---|---|---|---|
時間割 | 概要 | 宿題(予習・復習等) | |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
8 |
|
|
|
9 |
|
|
|
10 |
|
|
|
11 |
|
|
|
12 |
|
|
|
13 |
|
|
|
14 |
|
|
|
15 |
|
|
|
準備学習 |
毎週授業内容をフォローアップするための宿題を課す Attendance (20%), participation in group work (20%), report writing (60%) |
||
教科書 |
授業内容に応じて、テキストを配布 Assignment will be given each week. |
||
成績評価方法・基準 |
出席 (20%), グループワークへの参加(20%), レポート(60%) Attendance (20%), participation in group work (20%), report writing (60%) |
時間割
担当教員 | 開講学期 | 開講曜日 | 開講時限 | 履修クラス | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|
阿久澤 麻理子 | 秋学期 | 2 |