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科目名 | History and Culture in South-East Asia(東南アジアの歴史と文化) |
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担当教員 | 見市 建 Ken Miichi |
授業の目的、または到達目標 |
東南アジアにおける歴史と文化の基本的構造を理解する To grasp significance of history and culture in Southeast Asia |
授業の概要 |
東南アジアの歴史的文化的起源から国民国家建設、近年の政治的社会的発展まで、広範だが基礎的な文献を紹介し、共に議論する。受講生は指定された文献を毎回の授業の前に読み、議論の準備をしなければならFrom historical and cultural origin, modern nation building to recent political and social developments, broad yet important literatures on Southeast Asia will be introduced and discussed. Students should read these literatures beforehand and prepare for discussion in every lecture. |
授業の形態 |
講義と議論 Lecture and discussion |
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時間割 | 概要 | 宿題(予習・復習等) | |
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準備学習 |
授業中に次回必要な準備学習について指示します。 There will be assignments for every lecture. |
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教科書 |
Oliver W. Wolters, History, Culture, and Region in Southeast Asian Perspectives: Revised Edition, Ithaca: Cornell Southeast Asia Program, 1999). Kenji Tsuchiya, Democracy and Leadership, The Rise of Taman Siswa Movement in Indonesia,(インドネシア民族主義研究―タマン・シスワの成立と展開) (University of Hawaii Press, 1986). Michael Francis Laffan, Islamic Nationhood and Colonial Indonesia, (Oxon: Routledge, 2003). Johanna Pink, Muslim Societies in the Age of Mass Consumption: Politics, Culture and Identity between the Local and the Global, (Cambridge Scholars Publshing, 2009). Greg Fealy and Sally White, Expressing Islam: Religious Life and Politics in Indonesia, (Singapore: Institute of Southeast Asian Studies, 2008). |
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参考文献 |
Nicholas Tarling (ed.), The Cambridge History of Southeast Asia, vol.1-2, Cambridge University Press, 1999. 永積昭『世界の歴史13、アジアの多島海』講談社、1977年。Benedict Anderson, Imagined Communities (想像の共同体), Verso Books; Revised Edition, 2006. 土屋健治『カルティニの風景』めこん、1991年。見市建『インドネシア イスラーム主義のゆくえ』平凡社。 |
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成績評価方法・基準 |
議論への参加とレポートによる Participation for discussion and final report. |
時間割
担当教員 | 開講学期 | 開講曜日 | 開講時限 | 履修クラス | 単位数 |
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菅原 由美 | 春学期 | 2 |