パーソナルツール
現在の場所: ホーム 担当教員 教務ユーザ Syllabus2011 Human and Environment(人間と環境)

←講義で検索へ     ←時間割で検索へ

科目名 Human and Environment(人間と環境) 
担当教員 原田 一宏 Kazuhiro Harada
授業の目的、または到達目標  To understand ideal relationships between human and environment, in which sustainable society, and harmonious coexistence of conservation of global environment and resource use of local communities can be realized.          グローバルな環境保全とローカルな地域社会による資源利用が共生しうる、持続可能な社会を実現するための人間と環境のあり方について理解を深める。   
授業の概要 To study cases of impacts of international regulations and policies, including global warming, biodiversity conservation and forest ecosystem conservation, on local communities in developing countries.
地球温暖化防止や生物多様性保全、森林生態系保全に関わる国際的な制度や政策、それらが途上国の地域社会に及ぼす影響について事例をもとに考察する。

授業の形態 Reading, presentation, discussion
講義、学生による発表とディスカッション
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • Guidance: contents, objectives, introduction of reading materials  ガイダンス(本講義の概要や目的、教科書の説明)
2
  • CDM and REDD in climate change policy (1)  気候変動政策におけるCDMとREDD(1)
3
  • CDM and REDD in climate change policy (1)  気候変動政策におけるCDMとREDD(2)
4
  • Bioenergy and oil palm plantation (1)  バイオ燃料とオイルパーム農園(1)
5
  • Bioenergy and oil palm plantation (1)  バイオ燃料とオイルパーム農園(2)
6
  • Forest certification (1)  森林認証制度(1)
7
  • Forest certification (2)  森林認証制度(2)
8
  • Fair trade (1)  フェアトレード(1)
9
  • Fair trade (2)  フェアトレード(2)
10
  • International movements on biodiversity conservation  生物多様性保全をめぐる国際動向
11
  • National park management policy (1)  国立公園管理政策(1)
12
  • National park management policy (2)  国立公園管理政策(2)
13
  • Resource management as the commons (1)  コモンズとしての資源管理(1)
14
  • Resource management as the commons (2)  コモンズとしての資源管理(2)
15
  • Summary  まとめ
準備学習 N. A. なし  資料の予習、発表の準備をする。
教科書 N. A. なし
参考文献 FoE, LifeMosaic, Sawit Watch (2008) Losing ground: The human rights impacts of oil palm expansion in Indonesia.
Maryudi, A. (2009) Forest certification for community-based forest management in Indonesia: Does LEI provide a credible option? IGES
Scheyvens, H. (2010) Developing national REDD-plus systems: Progress challenges and ways forwards, IGES.
など。
成績評価方法・基準 レポート提出(50%)授業中の発表および議論への参加(50%)

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
ラジブ ショウ 春学期 2