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科目名 | Research on International and Civil Society(国際市民社会論研究) |
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担当教員 | 饗場 和彦 |
授業の目的、または到達目標 |
国際的な諸課題に対応するアクターとして市民やNGO は大きな役割と能力を持つ。その活動の実際と成果、問題点などについて知識と思考力を深め、自らも市民としての活動に参画する意欲を培う。 To learn the potential and activities of civil society, including NGO, which plays important roles as an actor to tackle various problems in the international community. |
授業の概要 |
国際的な諸課題は多様であるが、ここではとくに平和と戦争の問題を中心に、市民やNGO という立場からの取り組み、国家に対置する観点の思考などを学ぶ。たとえば対人地雷全面禁止条約の運動や人間の安全保障の考え方、平和構築支援におけるNGO の活動、憲法9 条と市民運動など。 We analyze the conceptual aspects as well as operational functions regarding civil society, which has been increasingly expected as one of major resources striving for a better world. Given various types of global issues, this class focuses on the theme of war and peace. For instance, issues such as international campaign to ban landmines, concept of human security, NGOs in the fields of peace building, civil movements concerning article 9 of the Constitution, would be suggested. Students are requested to make presentation according to their academic concern. |
授業の形態 |
受講生による報告、議論 Presentation and discussion |
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時間割 | 概要 | 宿題(予習・復習等) | |
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準備学習 |
各自がテーマを決めて報告のために、調査、分析を行い、またレポートを書く。 To prepare presentation and write an essay. |
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教科書 |
なし。 N. A. |
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参考文献 |
適宜、指定する。 To designate materials properly. |
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成績評価方法・基準 |
授業中の報告・議論・出席(50%)と、レポート(50%)。 Class work (Presentation, discussion, attendance) : 50% Essay : 50% |
時間割
担当教員 | 開講学期 | 開講曜日 | 開講時限 | 履修クラス | 単位数 |
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