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現在の場所: ホーム 担当教員 教務ユーザ Syllabus2010 Research on International Relations(国際関係論研究)

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科目名 Research on International Relations(国際関係論研究) 
担当教員 櫻田 大造
授業の目的、または到達目標 外交政策論についての基本的知識とその応用を習得する。特にカナダを中心に発展してきたパワー・イメージ・アプローチを詳細に吟味して、その事例研究への適用を理解する。定性的分析による国際紛争とその結果について考察を深めたい。
The objectives of this course will be to learn foreign policy analysis, esp., so-called power-image approach based on postwar Canadian foreign policy experiences. This approach posits Canada’s foreign policy behaviors and outcomes as those of a small,middle, principal power, and is very useful in explaining foreign policy conflicts.
授業の概要 国際関係理論において、最初は現実主義などの基礎的理論や争点の理解を深め、新現実主義を組み込んだパワー・イメージ・アプローチをイラク戦争への対応外交などに適用させてみる。その際に、カナダ、日本、アメリカなどの主要国の対応を見てみたい。また、その他の主な事例研究としては戦後のカナダ外交政策を取り上げる。
After learning basic international relations concepts such as anarchy,political system, limitations of international laws, we will learn some approaches of foreign international policy analysis. Especially targeted is power-image approach deriving from Canadian foreign policy literature. We will examine 2003 Iraq War and its aftermaths using this approach, and other Canadian foregin policy case studies.

授業の形態 講義、議論、発表、期末テスト
Lectures, discussions, presentation, term papers, and final exam
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • 導入 Introduction
2
  • 政治、国際政治について Politics and international politics
  • テキストと授業プリントの読解、発表準備
3
  • 外交政策理論 Foreign policy analysis
  • 同上
4
  • パワー・イメージ・アプローチとカナダ外交 1 Power-image approach 1
  • 同上
5
  • パワー・イメージ・アプローチとカナダ外交 2 Power-image approach 2
  • 同上
6
  • パワー・イメージ・アプローチとカナダ外交 3 Power-image approach 3
  • 同上
7
  • 比較外交政策理論 Comparative foreign policy analysis
  • 同上
8
  • イラク戦争について Iraq war
  • 同上
9
  • イラク戦争への対応外交 1 Policy responses to Iraq war 1
  • 同上及び宿題を実施する
10
  • イラク戦争への対応外交 2 Policy responses to Iraq war 2
  • 同上
11
  • イラク戦争への対応外交 3 Policy responses to Iraq war 3
  • 同上
12
  • その他の外交事例 1 Other cases 1
  • 同上
13
  • その他の外交事例 2 Other cases 2
  • 同上
14
  • 議論のまとめ Conclusions
  • 同上
15
  • 期末テスト Final open-book exams
準備学習 テキストやプリントの読解、発表準備や宿題レポート
Reading of handouts and text, preparing for exam, and writing a short term paper
教科書 授業時に指定する。
To be announced in class
参考文献 授業時に指定する
To be announced in class
成績評価方法・基準 クラス参加度 30%
指定レポート 20%
Class participation 30%
A short term paper 20%
Final open-book exam 50%
期末テスト 50%

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数