文書操作
科目名 | Modern Islamism(現代イスラム論) |
---|---|
担当教員 | 嶋本 隆光 |
授業の目的、または到達目標 |
Islam is, no doubt, one of the key terms to comprehend the modern world. In this class, participants are required to study not simply general aspects of Islam, but some specific aspects so that they can obtain its basic knowledge to cope with the issues in the globalized society. 現代社会を読み解くキーワードの一つがイスラームである。イスラームに関する一般的な知識とともに、やや特殊な問題を学ぶことによって、国際人としての素養を身につける。 |
授業の概要 |
The basic methodology of this class is that of comparison. In the process, we will make comparative use of various documents concerning Islam written by Muslim, European, American, and Japanese writers. By so doing, we can obtain a balanced knowledge of Islam, such as, its basic doctrine, history, its issues in modern world, etc. The emphasis will be put on modern period since the early 19th centuryイスラームに関する基本的な知識を提供する際、比較の手法を用いる。イスラームに関する一般啓蒙書とともに、できる限りイスラーム教徒自身が書いた著作の翻訳を通じて学ぶ。さらに、西洋人や日本人が見たイスラームについて学ぶ。その結果、イスラームの概要、基本的特徴、抱える問題点を他の文明との比較の上で明確に浮き出させる。基本的な関心は、近代・現代の問題である。 |
授業の形態 |
Text reading, lecture and discussion テキスト読解、講義、ディスカッション(特に重要) |
||
---|---|---|---|
時間割 | 概要 | 宿題(予習・復習等) | |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
8 |
|
|
|
9 |
|
|
|
10 |
|
|
|
11 |
|
|
|
12 |
|
|
|
13 |
|
|
|
14 |
|
|
|
15 |
|
|
|
準備学習 |
To prepare for the class (reading the texts beforehand), take an active part in discussion 教科書を必ず予習する、ディスカッションの準備、用語を覚える |
||
教科書 |
Alfred Gullaume, Islam, Penguin Boks,1954 (to be distributed ) Alfred Guillaume, Islam, Penguin Books,1954 (ハンドアウトを配布します) |
||
参考文献 |
T.Shimamoto, Isuramu no Matsuri, & Shiaha Isuramu,(see the syllabus in Japanese 嶋本隆光、イスラームの祭り、法政大学出版局、シーア派イスラーム、京都大学学術出版会 |
||
成績評価方法・基準 |
40%- Class work( attendance, participation in discussion ) 30%- Presentation 30%- Essay( A4size, double space, 10 pages/4000 words) 平常点 40% (出席、ディスカッションへの参加など) 発表 30% 報告 30% A4 ダブルスペース、10ページ、4000字 |
時間割
担当教員 | 開講学期 | 開講曜日 | 開講時限 | 履修クラス | 単位数 |
---|