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現在の場所: ホーム 担当教員 教務ユーザ Syllabus2010 Survey of Human Rights Issues(人権調査論)

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科目名 Survey of Human Rights Issues(人権調査論) 
担当教員 阿久澤 麻理子
授業の目的、または到達目標 Acquisition of research methodologies is indispensable for finding meaningful solutions to human rights violations as well as for further promotion of human rights policy formulation. The course aims to familiarize students with quantitative methodologies for social scientific research in human rights studies
「調査」は、人権問題の解決の方法を探るためにも、また、人権政策の立案にも不可欠である。そこで本科目では、社会科学的視座から人権を研究するための量的な調査方法について学ぶ。なお、量的調査の特性や分析方法を理論的に学ぶだけでなく、具体的なテーマを設定し、仮説のたてかた、質問紙の作成方法、およびSPSS を使ったデータ分析の方法についての実習も含む。
授業の概要 Students will have an understanding of the place of statistical data in human rights research and practical skills for formulating hypothesis, for designing questionnaire, and for analysis of data using SPSS.
人権研究における統計データの果たす役割、仮説の立て方、質問紙の作成方法、SPSS を使用したデータ分析の基礎的な方法

授業の形態 Lecture, practical training on data analysis (using SPSS)講義、演習(コンピューターを使った集計・分析)

時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • Beyond documentation: what is human rights research?ドキュメンテーションから調査へ:人権を調査するとは?
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
2
  • Role of survey in human rights studies :人権調査における量的調査
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
3
  • Designing survey: time, cost, advantages and disadvantages of written survey量的調査のデザイン:時間・コスト・メリットとデメリット
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
4
  • From daily questions to hypothesis日常の疑問から仮説へ
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
5
  • Designing questionnaire: order, length, wording質問紙のデザイン:質問の配置、長さ、ワーディングなど
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
6
  • How to develop scales; example of “social distance scale”尺度をつくる:社会的距離を例に
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
7
  • Difficulties in developing scales: example of development of "gender bias scale" 尺度をつくる:ジェンダー・バイアスを測定する
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
8
  • Targeting respondents; sampling methods調査対象とサンプリング
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
9
  • Data input and descriptive statisticsデータ入力・記述統計
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
10
  • Significance差の検定
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
11
  • Correlation coefficient相関
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
12
  • Interpreting statistics結果を読み取る
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
13
  • Presentation and discussionプレゼンテーションと討議
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
14
  • Human rights research for advocacy人権調査とアドボカシー
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
15
  • Conclusionまとめ
  • Assigned reading配布資料を事前に読む。
準備学習 Assignment will be given each week
毎週授業内容をフォローアップするための宿題を課す
教科書 Reading materials will be introduced according to the topic.
授業内容に応じて、テキストを配布
参考文献 Todd Landman (2006) Studying Human Rights. Routledge
地方自治体の実施した各種人権意識調査報告書(日本語)大谷信介(1999)『社会調査へのアプローチ』ミネルヴァ書房(日本語)

成績評価方法・基準 Attendance (20%), participation in group work (20%), presentation and viva (60%)出席 (20%), グループワークへの参加(20%), プレゼンテーションと口頭試験 (60%)

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数