パーソナルツール
現在の場所: ホーム 担当教員 教務ユーザ Syllabus2010 Theory of Gender(ジェンダー論)

←講義で検索へ     ←時間割で検索へ

科目名 Theory of Gender(ジェンダー論) 
担当教員 進藤 久美子
授業の目的、または到達目標 Objective: The class is designed to provide students the frame of reference which analyze the emerging social order both domestic and international from gender perspectives.Goal of achievement: It is aimed to enhance student’s ability to think and discuss gender relating issues in English 目的;ジェンダーの視座から、社会の仕組み、政治そして国際社会を読み解く力をつけること到達目標;ジェンダー関連の争点を英語で考え、発表する能力をつける。
授業の概要 1. Definition of the term, gender. How to apply gender concept to the analytical framework of socialorder.
2. Historical background which hatched the concept of gender and the process of its globa lstandardization.
3. How has the political situation been transformed in America, EU nations and Japan with the introduction of gender sensitive perspective.
4. How has the concept of gender altered family pattern, labor situations and the concept of caring. 5. Evolution of gender symbiotic world. 1.ジェンダーを理解し、どの様に社会を読み解く際の分析枠組みとして援用するか。
2.ジェンダーはどの様な歴史的文脈から生まれ、それはどの様にグローバル・スタンダードとなっていったか。
3.ジェンダー概念を政治のメインストリーム化することによってどの様に政治が変わったのか、日本、アメリカ、EU 諸国を事例に検討する。
4.ジェンダー概念によって社会の仕組みがどの様に変わりつつあるのか、家族関係、労働状況、ケアの問題を軸に検討する。
5.グローバリゼーションの進展する国際社会をジェンダーの視座から読み解く。

授業の形態 Lecture, Discussion and Presentation講義と討論および受講生の課題発表
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • Definition of the term, gender and its theoretical controversy.ジェンダー:概念定義と争点
  • None.
2
  • The emergence of the Second Wave of Feminism Movement in the late 1960’s in America ジェンダーの生まれた背景:1960 年代末のアメリカ社会と第二波フェミニズム運動の台頭
  • Prior reading of the materials distributed in class 配布資料を読むこと
3
  • The globalization of gender standard in the Women’s Decade of UN. ジェンダー概念のグローバルな展開と国連女性の十年における各国の取り組み
  • The same as above.
4
  • How has gender transformed political issues.ジェンダーは政治をどう変えたか;新しい政策の登場と既存の政策の組み換え
  • The same as above.配布資料を読むこと
5
  • The emergence of gender sensitive political situations in the USA ジェンダーが変える政治状況(1);アメリカ
  • The same as above.配布資料を読むこと
6
  • The emergence of gender sensitive political situations in the EU nations.ジェンダーが変える政治状況(2);EU 諸国
  • The same as above.配布資料を読むこと
7
  • The emergence of gender sensitive political situations in Japan ジェンダーが変える政治状況(3);日本
  • The same as above.配布資料を読むこと
8
  • Gender and its impact on family pattern. ジェンダーが変える社会のしくみ(1);家族
  • The same as above.配布資料を読むこと
9
  • Gender and its impact on labor situations.ジェンダーが変える社会のしくみ(2);労働
  • The same as above.配布資料を読むこと
10
  • Gender and the transformation of the concept of caring. ジェンダーが変える社会のしくみ(3);ケア
  • The same as above.配布資料を読むこと
11
  • Can feminism present the idea which supersedes nationalism?ジェンダーで読み解く国際社会(1);フェミニズムはナショナリズムをこえられるか
  • The same as above.配布資料を読むこと
12
  • Gender and its influences over the international division of laborジェンダーで読み解く国際社会(2);労働の国際分業
  • The same as above.配布資料を読むこと
13
  • Toward the gender symbiotic society under the globalizationまとめ:グローバリゼーションとジェンダー
  • The same as above.配布資料を読むこと
14
  • Student’s oral presentation.課題発表
  • Preparation for oral presentation発表の準備
15
  • Student’s oral presentation.課題発表
  • The same as above.発表の準備
準備学習 The students are required to read materials handed out in class prior to each
lecture.The students are also required to prepare for the oral presentation concerning the gender relating topic.事前に配布資料を読んでおくこと。
教科書 N. A. なし
参考文献 Reading lists will be presented in class.  教室で指定。

成績評価方法・基準 50%:Class participation, 25%:Oral presentation, 25%:Term paper
50% :平常点(出席・討論への参加)、25% 発表、25% 小論

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数