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科目名 | Rights of Minorities(マイノリティ権利論) |
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担当教員 | 元 百合子 |
授業の目的、または到達目標 |
マイノリティ保護の概念および制度の歴史的発展を振り返り、国際的条約・宣言の関連規定と履行確保措置を学び、マイノリティ集団に対する抑圧と格差の現実状況を概観した上で、社会正義と共生を実現するために必要な方策を考察する。 To learn the historical development of conceptual and institutional framework for protection of minorities, the provisions of relevant universal and regional instruments and mechanisms, and realities of oppression and disparities, and to contemplate on necessary measures for just and peaceful “co-existence”. |
授業の概要 |
一般的な人権と人民の権利、マイノリティの権利の比較と関係、民族的・言語的・宗教的マイノリティの享有する特別な権利の内容、民族紛争、日本と世界のマイノリティの置かれた状況と問題、マイノリティ女性に対する複合的差別、多文化共生の課題 Comparison of minority and people’s rights with human rights, and their relationships,substantive entitlements of ethnic, linguistic and religious minorities, ethnic conflicts and minority situations in Japan and other parts of the world, intersectional discrimination and challenges to multicultural society. |
授業の形態 |
講義、議論、発表、小論文 Lecture, discussions, presentations, and essay writing |
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時間割 | 概要 | 宿題(予習・復習等) | |
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準備学習 |
教科書・配布資料の予習、発表の準備、リサーチと小論文の執筆。 Reading the textbook and reference materials, preparing presentations, doing research and writing an essay |
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教科書 |
Gaetano Pentassuglia, Minorities in International Law (Council of Europe, 2002) |
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参考文献 |
適宜配布する。 International human rights instruments and other documents of relevance |
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成績評価方法・基準 |
40% 平常点(出席、議論への参加)、30% 発表、30% 小論文(3000~4000 字) 30% - Class work (attendance, participation in discussion, ), 30% - Presentation 40% - Essay (A4 size, double space, 10 pages/4000 words) |
時間割
担当教員 | 開講学期 | 開講曜日 | 開講時限 | 履修クラス | 単位数 |
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元 百合子 | 秋学期 | 2 |