パーソナルツール
現在の場所: ホーム 担当教員 教務ユーザ Syllabus2010 Special Seminar on Debate(ディベート特別演習)

←講義で検索へ     ←時間割で検索へ

科目名 Special Seminar on Debate(ディベート特別演習) 
担当教員 VERITY, Deryn
授業の目的、または到達目標 このクラスは、討論などにおいて、学生が様々な側面からその問題を吟味し、説明・発表・弁護することを経験するという構成で展開される。個人的な意見や見解を討論していくことに付け加えて、社説や統計を利用し、それを用いる方法も取り入れていく。
This class is designed to give students experience in presenting, explaining, and defending different sides of an issue or argument. In addition to arguing for personal opinions and perspectives, editorial comment and analysis will be introduced and practiced.
授業の概要 学生は以下のスキルを学ぶ予定である:(a)英語による、論理的かつ客観的な側面から展開されている議論を理解・構成していく方法 (b)英語での議論において、自らの意見や視点を弁護する方法 (c)質問や反対議論に対する理解・そしてその応答方法 (d)自らの意見を分かりやすく、説得力をもって表現する方法
Students will learn the following skills: (a) how to recognize and construct logical, well-supported arguments in English; (b) how to defend their opinions and viewpoints in English discussions; (c) how to understand and answer questions and opposing arguments; and (d) how to express themselves clearly and persuasively

授業の形態 学生は定期的にディベート、パネルディスカッション、そして質疑応答に参加する。使用言語においてフォーカスする点はディスカッションとディベート方法である:口頭表現方法を学ぶ補助教材としてテキストを使用する。クラス内での活動をビデオ撮りする予定である。
Students will participate regularly in dialogue debates, panel discussions, and Question-and-Answer sessions. The focus of language use will be on oral discussion and debate; in some activities, written texts will be created to support oral performance. Some activities will be videotaped.
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • ディベート・議論における議題とテクニック入門 Introduction to Debate and Discussion topics and techniques
  • リーディング Reading
2
  • 説得力のある言語使用:スピーチ、もしくはプレゼンテーションの準備;主観的議題 対 社説 Using Persuasive Language; organizing a speech or presentation; personal topics vs. editorial comment
  • リーディング 質疑応答セッションI の準備Reading;prepare Question/Answer session I
3
  • 質疑応答セッションI:反論による議論方法Question/Answer session I; using rebuttal,disagreement, and redirection
  • リーディング;パネルディスカッションI の準備Reading; Prepare Panel Discussion I
4
  • ディベートI プレゼンテーションDebate dialogue I presentations
  • リーディング;質疑応答セッションII の準備Reading; prepare Debate dialogue presentation I
5
  • パネルディスカッションI プレゼンテーションPanel Discussion I presentations
  • リーディング;ディベートプレゼンテーションI の準備Reading; research Question/Answer session II
6
  • 中間振り返り演習:ディベートと自己の気づき;ビデオを使用した演習 Question/Answer session II: using supporting evidenceanswering arguments,
  • パネルディスカッションIIの準備 Prepare Panel Discussion II
7
  • ボディラングイッジ、声の高低、口頭による論理展開;ビデオを使用した演習Panel Discussion II presentations
  • リーディング;ディベートII のリサーチ Reading; research Debate dialogue II
8
  • ディベートIII プレゼンテーションDebate dialogue II presentations
  • リーディング; journal entry  Reading; journal entry
9
  • ディベートIV プレゼンテーションUsing body language, vocal tone, and oral delivery skills; video exercises
  • リーディング;ディベート IV の準備 Reading
10
  • 英語での「意味とニュアンス」の表現;ディベートのためのボキャブラリー、文法、言語Midterm reflective exercise: debate and self-awareness;video exercises
  • リーディング Reading; prepare Debate dialogue III
11
  • 復習;まとめ;ファイナルプロジェクトプレゼンテーションの練習;リサーチ内容の組み込みDebate dialogue III presentations
  • リーディング Reading
12
  • ファイナルプロジェクトプレゼンテーション Expressing meanings and nuances in English;vocabulary, grammar, and language for debate
  • リーディング;ディベートIV Reading; prepare Debate dialogue IV
13
  • ディベートIV プレゼンテーションDebate dialogue IV presentations
  • リーディング;ファイナルプロジェクトの準備 Reading; prepare final projects
14
  • 復習;まとめ;ファイナルプロジェクトプレゼンテーションの練習;リサーチ内容の組み込みReview; summary; practice for final project presentation; incorporating research information
  • ファイナルプロジェクトの準備  Prepare final projects
15
  • ファイナルプロジェクトプレゼンテーション Final Project presentations
準備学習 学生は一週間に3-4時間程度、リサーチや自らのスピーチや反論の準備・練習に時間を費やすことが求められる;定期的なリーディング課題とテキストからのジャーナル演習が毎週課題として出される
Students will be expected to spend 3-4 hours a week researching, preparing and practicing their speeches and rebuttals; brief regular reading assignments and journal exercises from the textbook will be assigned every week
教科書 ディベートをスタートさせよう!効果的な議論方法とディベートテクニック
by T. Konishi, T. Kanke, and P. J. Collins
Tokyo: Tokai University Press, 2007.
Let the Debate Begin! Effective Argumentation and Debate Techniques (student's book) by T. Konishi, T. Kanke, and P. J. Collins Tokyo: Tokai University Press, 2007.
参考文献 インターネット、新聞、図書館からの書籍
Internet, newspapers, general library sources
成績評価方法・基準 平常態度と宿題 30%
質疑応答セッション(2)10%
パネルディスカッション(2)20%
ディベート(4)20%
ファイナルプロジェクト 20%
Class work and Homework 30%
Question/Answer sessions (2) 10%
Panel Discussions (2) 20%
Debates (4) 20%
Final Project 20%

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数