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現在の場所: ホーム 担当教員 奥本 京子 Syllabus2017 Research on Facilitation and Mediation (ファシリテーション・メディエーション研究)

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科目名 Research on Facilitation and Mediation (ファシリテーション・メディエーション研究) 
担当教員 Okumoto, Kyoko (奥本 京子)
授業の目的、または到達目標 ファシリテーションやメディエーションとは何かを平和紛争学を中心に学び、ファシリテーターやメディエーターとなるための訓練を行なうことで、多様なスキルを形成するとともに、肯定的な態度を構築し、社会・世界における平和的・非暴力的介入を可能とする。
Participants need to have knowledge and experiences to be able to understand facilitation and meditation and eventually become facilitators and mediators. Based on peace and conflict studies, they will learn to acquire various skills and positive attitudes and intervene peacefully and non-violently in the society/world.
<Learning Goals> Students
* can analyse the relational dynamics of a group of people and their problems (conflict),
* can facilitate or mediate a group of people,
* can understand and verbalise what facilitation and mediation are, and
* can behave in a nonviolent/peaceful way in intervention.
授業の概要 ファシリテーションやメディエーションとは、コミュニケーションの一形態であり、その主体であるファシリテーターやメディエーターは、それぞれの場に応答する中で、最も相応しいコミュニケーションの形態を模索する。特に平和や人権等の分野を念頭に、コンフリクトに直面したとき、人間社会における肯定的な関係性を構築するための学問的知見を得つつ、何度か実習を通してその技術や態度を身に着ける。
Facilitation and mediation are forms of communication, and the actors such as facilitators and mediators explore the best form in each setting. Participants of the class would learn academic background of facilitation and mediation to build positive relations in human society when they face conflict and also acquire skills and attitude especially for working in peace and human rights fields. To practice many times to actually facilitate and mediate a group of people will teach them how to act and behave in a certain situation, as well as to research theories in the area.

授業の形態 講義、議論、演習、プレゼンテーション、論文
Lectures, discussions, workshops, presentations, and an essay.
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • トピック導入、教科書について解説、紛争転換や非暴力介入などの領域におけるファシリテーションやメディエーションのあり方についての導入 General introduction, introduction to the texts, and to the practices of facilitation and mediation in the areas of conflict transformation and nonviolent intervention
  • 教科書予習、演習のためのリサーチ Reading texts, research for practice
2
  • スキル習得の演習 (1) Practice on skill-learning (1)
  • 議論のためのリサーチ Research for discussion
3
  • 紛争転換・非暴力介入・平和構築・平和創造などの領域について Discussion on the areas of conflict transformation, nonviolent intervention, peace building and peace creation
  • 教科書予習、演習のためのリサーチ Reading texts, research for practice
4
  • スキル習得の演習 (2) Practice on skill-learning (2)
  • 教科書予習、個人論文のリサーチ Reading texts, research for an individual essay
5
  • 総合的に議論展開 (1)、個人の論文についての議論 (1) General discussion (1), Discussion on individual essays (1)
  • 教科書予習、演習のためのリサーチ Reading texts, research for practice
6
  • スキル習得の演習 (3) Practice on skill-learning (3)
  • 教科書予習、個人論文のリサーチ Reading texts, research for an individual essay
7
  • 総合的に議論展開 (2)、個人の論文についての議論 (2) General discussion (2), Discussion on individual essays (2)
  • 教科書予習、演習のためのリサーチ Reading texts, research for practice
8
  • スキル習得の演習 (4) Practice on skill-learning (4)
  • 教科書予習、個人論文のリサーチ Reading texts, research for an individual essay
9
  • 総合的に議論展開 (3) 、個人の論文についての議論 (3)Practice on skill-learning (3)
  • 教科書予習、演習のためのリサーチReading texts, research for practice
10
  • スキル習得の演習 (5) Practice on skill-learning (5)
  • 教科書予習、個人論文のリサーチReading texts, research for an individual essay
11
  • 総合的に議論展開 (4) 、個人の論文についての議論 (4)General discussion (4), Discussion on individual essays (4)
  • 教科書予習、プレゼンテーReading texts, preparation for a presentation
12
  • プレゼンテーション(実技)の予行演習 Practice for the presentations
  • プレゼンテーションの準備 Preparation for a presentation
13
  • ファシリテーション・メディエーションの実技 Presentation on facilitation and mediation
  • 教科書予習・復習Reading and reviewing texts
14
  • 総合的に議論展開 (5) General discussion (5)
  • 教科書予習・復習 Reading and reviewing texts
15
  • 総合的復習 Overall review
  • 総合的復習 Overall review
準備学習 授業中:毎週教科書を予習し、授業では、講義や議論を通して、その内容を確認する作業に徹する。紛争転換・非暴力介入スキルを身につけ、人間関係における一定の状況に応じてファシリテーション・メディエーションができるようになるために、受講生は、リサーチや教科書などの予習をしておき、理論的に備えることを心得ることとする。授業に出席することは必須とし、もし欠席した場合は、自ら主体的に補習できるように努力する。
論文執筆: 紛争転換・非暴力介入などの平和構築の分野におけるファシリテーションやメディエーションについてのケーススタディ、あるいは、プランニングを研究し論文にまとめる。
プレゼンテーション:詳細は授業中に解説するが、実際に30 分のファシリテーション・メディエーションを披露し、プレゼンテーションすることが求められる。
Class work: Students will be asked to read the texts before class. Lectures and discussion are to confirm their understanding of the assigned readings. In addition, they are expected to prepare beforehand, in order to be able to acquire skills for facilitation and mediation in the fields of conflict transformation and nonviolent intervention. Regular attendance is required and expected. Students who miss class are responsible for finding out what work was done and what homework is due.
Writing an essay: Students write an essay on a case-study of facilitation or mediation in the areas of peace building, or on a research of planning processes.
Presentation: As explained in class, students should give a presentation to show their ability to facilitate and mediate a 30-minute-session.
教科書 to be decided in class
参考文献 安藤信明・田中圭子『調停にかかわる人にも役立つメディエーション入門』弘文堂、2015年。
Joseph P. Folger, Robert A. Baruch Bush, and Dorothy J. Della Noce, Transformative Mediation: A Sourcebook, The Association for Conflict Resolution and The Institute for the Study of Conflict Transformation, 2010.
『人権学習シリーズVol.5 ぶつかる力 ひきあう力:対立と解決』、編集:財団法人大阪府人権協会、発行:大阪府政策企画部人権室、教材作成プロジェクトチーム委員:大西英雄、奥本京子、栗本敦子、頼朝明、事務局:財団法人大阪府人権協会人権啓発部、2008 年。
中野民夫『ワークショップ:新しい学びと創造の場』岩波新書、2001 年。
Johan Galtung, Conflict Transformation by Peaceful Means (the Transcend Method): A Manual Prepared by the Crisis Environments Training Initiative and the Disaster Management Training Programme of the United Nations, 1996-1997 * Mini version / 2000 * Max version
ヨハン・ガルトゥング『平和的手段による紛争の転換【超越法】』、伊藤武彦編、奥本京子訳、平和文化、2000 年。
成績評価方法・基準 平常点------------------------------------------------------30%
(授業出席態度、議論、発言、演習など)
プレゼンテーション(30 分程)--------------------------------30%
論文(A4 サイズ、ダブルスペース、4000 字)--------------------40%
Class work-----------------------------------------------------30%
(classroom participation, discussions, exercises, and workshop)
Presentation (30 minutes) ---------------------------------------30%
Essay (A4 size, double spaced, 10 pages / 4000 words)---------------40%

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
奥本 京子 春学期 2