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科目名 | Special Seminar on Workshops(ワークショップ特別演習) |
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担当教員 | Okumoto, Kyoko(奥本 京子) |
授業の目的、または到達目標 |
ワークショップのファシリテーターとなる準備のための訓練を行ない、さまざまなスキル形成とともに、ポジティブな態度を構築し、平和的・非暴力的行動につなげる。 To practice skills to become facilitators of peace/human rights workshops, and to be able to acquire positive attitudes and behave nonviolently. <Learning Goals> * can analyse the problem (conflict) and work on it with a group of people * can facilitate the peace work with a group of people * can understand and explain what peace work is * can behave in a nonviolent/peaceful way |
授業の概要 |
It is inevitable to develop skills of constructing positive relationships when working in peace and human rights fields. To face others and also to face your own inner-conflict are always requested, and students need to have knowledge and experiences to be able to “shift” their values and orientations. Not only being able to “shift”, but also to utilize such shifted values and varieties in life is indispensable to peace/conflict workers. They need to transform conflicts in all levels, in other words. To practice many times to actually facilitate a group of people will teach students how to act and behave in a certain situation, as well as to research theories in the area. |
授業の形態 |
講義、議論、演習、プレゼンテーション、論文 Lectures, discussions, workshops, presentations, and an essay. |
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時間割 | 概要 | 宿題(予習・復習等) | |
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準備学習 |
授業中: 毎週教科書を予習し、授業では、講義や議論を通して、その内容を確認する作業に徹する。紛争転換・非暴力介入スキルを身につけるための演習をファシリテートできるようになるために、受講生は、リサーチや教科書などの予習をしておき、理論的に備えることを心得ることとする。授業に出席することは必須とし、もし欠席した場合は、自ら主体的に補習できるように努力する。 論文執筆: 紛争転換・非暴力介入などの平和構築の分野におけるワークショップ・ファシリテーションについてのケーススタディ、あるいは、プランニングを研究し論文にまとめる。 プレゼンテーション: 詳細は授業中に解説するが、実際に30 分のファシリテーションを披露し、プレゼンテーションすることが求められる。 Class work: Students will be asked to read the texts before class. Lectures and discussion are to confirm their understanding of the assigned readings. In addition, they are expected to prepare beforehand, in order to be able to acquire skills for giving workshops in the fields of conflict transformation and nonviolent intervention. Regular attendance is required and expected. Students who miss class are responsible for finding out what work was done and what homework is due. Writing an essay: Students write an essay on a case-study of giving workshops in the areas of peace building, or on a research of workshop planning. Presentation: As explained in class, students should give a presentation to show their ability to facilitate a 30-minute-workshop. |
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教科書 |
to be decided in class |
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参考文献 |
中野民夫『ワークショップ:新しい学びと創造の場』岩波新書、2001 年 『人権学習シリーズVol.5 ぶつかる力 ひきあう力:対立と解決』、編集:財団法人大阪府人権協会、発行:大阪府政策企画部人権室、教材作成プロジェクトチーム委員:大西英雄、奥本京子、栗本敦子、頼朝明、事務局:財団法人大阪府人権協会人権啓発部、2008 年。 Johan Galtung, Conflict Transformation by Peaceful Means (the Transcend Method): A Manual Prepared by the Crisis Environments Training Initiative and the Disaster Management Training Programme of the United Nations, 1996-1997 * Mini version / 2000 * Max version ヨハン・ガルトゥング『平和的手段による紛争の転換【超越法】』、伊藤武彦編、奥本京子訳、平和文化、2000 年。 |
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成績評価方法・基準 |
平常点------------------------------------------------------30% (授業出席態度、議論、発言、演習など) プレゼンテーション(30 分程)--------------------------------30% 論文(A4 サイズ、ダブルスペース、4000 字)--------------------40% Class work-----------------------------------------------------30% (classroom participation, discussions, exercises, and workshop) Presentation (30 minutes) ---------------------------------------30% Essay (A4 size, double spaced, 10 pages / 4000 words)---------------40% |
時間割
担当教員 | 開講学期 | 開講曜日 | 開講時限 | 履修クラス | 単位数 |
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