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現在の場所: ホーム 担当教員 奥本 京子 Syllabus2010 Research on Conflict Transformation by Peaceful Means (紛争転換研究)

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科目名 Research on Conflict Transformation by Peaceful Means (紛争転換研究) 
担当教員 奥本 京子 Kyoko Okumoto
授業の目的、または到達目標 平和的手段による紛争転換法をさらに深く追求し、平和の文化と平和の構造の創造について理解を深める。また、社会に対して、発展的に具体的な提案を練り、論文や口頭発表などで発言の機会を得る。
To learn how to transform conflict and how to create the culture and the structure of peace.Based on the learning, students are expected to suggest alternative ideas to the society they belong to.
授業の概要 ジョン・ポール・レデラックによる理論と、ヨハン・ガルトゥングによるトランセンド理論を深く学習し、平和的手段による紛争転換という概念を実際に活用することによって、社会に対して発言をしていく。非暴力介入や、紛争転換の領域区分などを理解することによって、平和構築や平和創造の分野についての知識と見解を深める。芸術が成立するための諸要素を、包括的に活用することが、想像性と創造性の見直しであり、上記の分野では必須であることを探求する。平和の構造と平和の文化を追求するために、実践的な練習を重ねるのみならず、紛争転換や非暴力介入のスキルを活用し、受講生自身が「平和ワーカー」として発言することを目指すものである。Students learn a concept of “conflict transformation”, first by the text written by John Paul Lederach, and then by the TRANSCEND theory of Johan Galtung. Next, by studying the mutually supporting roles of nonviolent intervention and conflict transformation, they are requested to understand the areas of peace building and peace creation. They also study the roles of the arts to encourage their imagination and creativity. By doing so, they pursue ways to create the culture and the structure of peace. We will have many practical exercises in class and learn to use the skills of conflict transformation and nonviolent intervention. Students are expected to achieve a first goal as a “conflict/peace worker”.

授業の形態 講義、議論、演習、プレゼンテーション、論文
Lectures, discussions, workshops, presentations, and an essay.
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • トピック導入、教科書について解説、紛争転換や非暴力介入などの領域についての解説。General introduction, introduction to the texts, and to the areas of “conflict transformation” and “nonviolent intervention” 
  • 教科書予習、演習のためのリサーチ Reading texts, research for workshop
2
  • スキル習得の演習 (1) Workshop (1): Become a conflict worker!
  • 教科書予習 Reading texts
3
  • トランセンド理論(紛争転換) Transcend Theory (Conflict Transformation) 
  • 教科書予習 Reading texts 
4
  • レデラックの方法論(紛争転換) Lederach’s Methods (Conflict Transformation)
  • 教科書予習 Reading texts 
5
  • 非暴力介入・平和構築・平和創造 Nonviolent Intervention/Peace Building/Peace Creation 
  • 議論のためのリサーチ Research for discussion 
6
  • 芸術の役割について議論 Discussion on the Role of Art
  • 教科書予習、演習のためのリサーチ Reading texts, research for workshop
7
  • 総合的に議論展開 (1)、スキル習得の演習 (2) General discussion (1), Workshop (2)
  • 教科書予習、個人論文のリサーチReading texts, research for an individual essay 
8
  • 総合的に議論展開 (2)、個人の論文についての議論 (1) General discussion (2), Discussion on individual essays (1)
  • 教科書予習、演習のためのリサーチ Reading texts, research for workshop
9
  • 総合的に議論展開 (3)、スキル習得の演習 (3) General discussion (3), Workshop (3) 
  • 教科書予習、個人論文のリサーチ Reading texts, research for an individual essay
10
  • 総合的に議論展開 (4)、個人の論文についての議論 (2) General discussion (4), Discussion on individual essays (2) 
  • 教科書予習、演習のためのリサーチ Reading texts, research for workshop
11
  • 総合的に議論展開 (5)、スキル習得の演習 (4) General discussion (5), Workshop (4) 
  • 教科書予習、個人論文のリサーチ Reading texts, research for an individual essay 
12
  • 総合的に議論展開 (6)、個人の論文についての議論 (3) General discussion (6), Discussion on individual essays (3) 
  • 教科書予習、プレゼンテーション準備 Reading texts, Preparation for an presentation
13
  • 芸術を用いてプレゼンテーション Presentations on Art and Peace 
  • 教科書予習・復習 Reading and reviewing texts
14
  • 総合的に議論展開 (7) General discussion (7)
  • 教科書予習・復習 Reading and reviewing texts
15
  • 総合的復習 Overall review
  • 総合的復習 Overall review
準備学習 授業中: 毎週教科書を20-30頁ほど予習し、授業では、講義や議論を通して、その内容を確認する作業に徹する。さらに、紛争転換スキルを身につけるために演習を組み込んでいる。受講生は、リサーチや教科書などの予習をしておき、授業に備えることを心得ることとする。授業に出席することは必須とし、もし欠席した場合は、自ら主体的に補習できるように努力する。 論文執筆: 紛争転換のケーススタディ、あるいは、非暴力介入についての研究を論文にまとめる。 プレゼンテーション:  詳細は授業中に解説するが、芸術的表現方法を用いてプレゼンテーションすることが求められる。Class work: Students will be asked to read about 20-30 pages per week. Lectures and
discussion are to confirm their understanding of the assigned readings. In addition,
workshops are to acquire conflict transformation skills. Students are requested to do some
research beforehand. Regular attendance is required and expected. Students who miss class
are responsible for finding out what work was done and what homework is due. Writing an
essay: Students write an essay on transforming a conflict case or on studying nonviolent
intervention. Presentation: As explained in class, students should give a presentation in an
artistic form.
教科書 以下の参考文献の中から、受講者と相談の上、決定の予定。
参考文献 Johan Galtung, Transcend and Transform: An Introduction to Conflict Work. Paradigm Publishers, 2004。
Johan Galtung and Carl G. Jacobsen, Searching for Peace: The Road to TRANSCEND. Pluto Press, 2000.
Johan Galtung, Peace by Peaceful Means: Peace and Conflict, Development and Civilization. PRIO, Sage Publications, 1996.
John Paul Lederach, The Moral Imagination: The Art and Soul of Building Peace. Oxford University Press, 2005.
John Paul Lederach, Building Peace: Sustainable Reconciliation in Divided Societies. United States Institute of Peace Press, 1997.
John Paul Lederach, Preparing for Peace: Conflict Transformation Across Cultures. Syracuse University Press, 1995.
Charles Webel and Johan Galtung eds., Handbook of Peace and Conflict Studies. Routledge, 2007.
君島東彦編著『平和学を学ぶ人のために』世界思想社、2009年。
木戸衛一、長野八久編著『平和の探求:暴力のない世界をめざして』発行:(社)部落解放・人権研究所、発売元:解放出版社、2008年。
君島東彦編著『非武装のPKO--NGO非暴力平和隊の理念と活動』明石書店、2008年。
また、平和学関連の書籍などを、随時アナウンスする。
成績評価方法・基準 平常点------------------------------------------------30%
   (授業出席態度、議論、発言、演習など)
プレゼンテーション(10分程)--------------------------------30%
論文(A4サイズ、ダブルスペース、4000字)--------------------40%
Classwork-----------------------------------------------------30%
(classroom participation, discussions, exercises, and workshop)
Presentation (10 minutes) ---------------------------------------30%
Essay (A4 size, double spaced, 10 pages / 4000 words)---------------40%

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
奥本 京子 秋学期 2