パーソナルツール
現在の場所: ホーム 担当教員 前田 美子 Syllabus2017 Policy of International Cooperation in Education (教育協力政策論)

←講義で検索へ     ←時間割で検索へ

科目名 Policy of International Cooperation in Education (教育協力政策論) 
担当教員 Maeda, Mitsuko (前田 美子)
授業の目的、または到達目標 In this course, students are able to understand the issues of education in developing countries and the theory and practice of international cooperation in education.
途上国の教育問題と国際教育協力の理論と実際についての理解を深める。
授業の概要 This course examines the roles of education in development from various dimensions, such as economics, culture, healthcare and gender. It reviews and discusses the diverse issues of education in developing countries. Also, it deals with the international trend of development cooperation in education.
開発における教育の役割を政治、経済、文化、保健医療、ジェンダーの側面から検討し、途上国の教育を取り巻く諸問題について考察する。また、教育協力の国際的動向を学ぶ。

授業の形態 Lectures, presentations, discussions
講義、学生による発表とディスカッション
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • The concepts of international cooperation in education 教育協力の概念
2
  • The indicators of development 開発の指標
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備 
3
  • Education and politics 教育と政治
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
4
  • Education and economy (1) 教育と経済 (1)
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
5
  • Education and economy (2) 教育と経済 (2)
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
6
  • Education and culture (1) 教育と文化 (1)
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
7
  • Education and culture (2) 教育と文化 (2)
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
8
  • Education and culture (3) 教育と文化 (3)
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
9
  • Education and healthcare (1) 教育と保健医療 (1)
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
10
  • Education and healthcare (2) 教育と保健医療 (2)
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
11
  • Education and gender (1) 教育とジェンダー (1)
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
12
  • Education and gender (2) 教育とジェンダー (2)
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
13
  • The trend of international cooperation in education 教育協力の国際的動向 
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
14
  • Research in international cooperation in education 教育協力研究
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
15
  • Summary まとめ
準備学習 Students will be required to read assigned materials and prepare for class presentations and discussions.
配布資料を読み、ディスカッション、発表の準備をしておく
教科書 No textbook is required
なし
成績評価方法・基準 Report (50%) Class work (Participation in discussions and presentations) (50%)
レポート提出(50%)平常点(授業中の発表・議論への参加)(50%)

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
前田 美子 秋学期 2