パーソナルツール
現在の場所: ホーム 担当教員 前田 美子 Syllabus2016 Research on Policy of International Cooperation in Education (教育協力政策研究)

←講義で検索へ     ←時間割で検索へ

科目名 Research on Policy of International Cooperation in Education (教育協力政策研究) 
担当教員 Maeda, Mitsuko (前田 美子)
授業の目的、または到達目標 To understand the similarities and differences in the policy and practice of educational assistance among international organizations and donor countries.
本講義では、国連機関及び援助国の教育協力政策や取り組みの相違点について理解を深める。
授業の概要 TTo compare the policy and approaches of donor organizations, and examine the issues of donor coordination. And, to discuss how the policy of donor agencies has impacted on the educational policy and school activities in recipient countries.
各援助機関の教育援助政策を比較し、援助協調の課題について考察する。また、援助機関の政策が被援助国の教育政策や学校現場に与える影響について議論する。

授業の形態 Lectures, presentations, discussions
講義、学生による発表とディスカッション
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • Actors in international development in education 国際教育協力のアクター
2
  • The policy and practice of assistance by World Bank 世銀の援助
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
3
  • The policy and practice of assistance by UNESCO UNESCO の援助
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
4
  • The policy and practice of assistance by UNICEF UNICEF の援助
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
5
  • The policy and practice of assistance by DFID DFID の援助
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
6
  • The policy and practice of assistance by USAID USAID の援助
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
7
  • The policy and practice of assistance by Nordic countries 北欧諸国の援助
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
8
  • The policy and practice of assistance by Japan (1) 日本の援助 (1)
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
9
  • The policy and practice of assistance by Japan (2) 日本の援助 (2)
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
10
  • The policy and practice of assistance by NGOs NGOの援助
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
11
  • Issues facing donor coordination (1) ドナー協調の課題 (1)
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
12
  • Issues facing donor coordination (2) ドナー協調の課題 (2)
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
13
  • Educational policy in recipient countries 被援助国の教育政策
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
14
  • School activities in recipient countries 被援助国の学校現場
  • Preparation for class presentation and discussion ディスカッション・発表準備
15
  • Summary まとめ
準備学習 Students will be required to read assigned materials and prepare for class presentations and discussions.
配布資料を読み、ディスカッション、発表の準備をしておく。
教科書 No textbook is required
なし
成績評価方法・基準 Report レポート提出(50%)
Class work (Participation in discussions and presentations) 平常点(授業中の発表・議論への参加)(50%)

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
前田 美子 秋学期 2