パーソナルツール
現在の場所: ホーム 担当教員 前田 美子 Syllabus2011 Policy of International Cooperation in Education (教育協力政策論)

←講義で検索へ     ←時間割で検索へ

科目名 Policy of International Cooperation in Education (教育協力政策論) 
担当教員 前田 美子
授業の目的、または到達目標 途上国の教育問題と国際教育協力の理論と実際についての理解を深める。
To understand the issues of education in developing countries and the theory and practice of international cooperation in education
授業の概要 開発における教育の役割を政治、経済、文化、保健医療、ジェンダーの側面から検討し、途
上国の教育を取り巻く諸問題について考察する。また、教育協力の国際的動向を学ぶ。
Examination of the roles of education in development from various dimensions, such as economics, culture, healthcare and gender. Review and discussions on the diverse issues ofeducation in developing countries. Studying the Examination of the roles of education in development from various dimensions, such as economics, culture, healthcare and gender. Review and discussions on the diverse issues of education in developing countries. Studying the international trend of development cooperation in education. 

授業の形態 講義、学生による発表とディスカッション
Lectures, presentations, discussions
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • 教育協力の概念The concepts of international cooperation in education
2
  • 開発の指標The indicators of development 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion  
3
  • 教育と政治Education and politics 
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion  
4
  • 教育と経済 (1)Education and economy (1)
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion   
5
  • 教育と経済 (2)Education and economy (2) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion   
6
  • 教育と文化 (1)Education and culture (1) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion   
7
  • 教育と文化 (2)Education and culture (2) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion   
8
  • 教育と文化 (3)Education and culture (3) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion   
9
  • 教育と保健医療 (1)Education and healthcare (1) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion   
10
  • 教育と保健医療 (2)Education and healthcare (2) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion   
11
  • 教育とジェンダー (1)Education and gender (1) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion   
12
  • 教育とジェンダー (2)Education and gender (2) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion   
13
  • 教育協力の国際的動向The trend of international cooperation in education  
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion   
14
  • 教育協力研究Research in international cooperation in education 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion   
15
  • まとめSummary 
準備学習 配布資料を読み、ディスカッション、発表の準備をしておく
Students will be required to read assigned materials and prepare for class presentations and discussions
教科書 なし
No textbook is required
成績評価方法・基準 レポート提出(50%)平常点(授業中の発表・議論への参加)(50%)
Report (50%) Class work (Participation in discussions and presentations) (50%)

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
前田 美子 秋学期 2