パーソナルツール
現在の場所: ホーム 担当教員 前田 美子 Syllabus2011 Theory on Development Education(開発教育論)

←講義で検索へ     ←時間割で検索へ

科目名 Theory on Development Education(開発教育論) 
担当教員 中村 聡
授業の目的、または到達目標 開発教育の内容(概念、理論、方法等)について、その背景も踏まえながら考察し理解を深めるとともに、具体的な事例の検討と教材の企画を行うことによって、開発教育ファシリテーターに必要とされる知識・技術並びに多様な視点を身につけることを目的とする。
This course aims to acquire knowledge, skills and diverse viewpoints required for Development education facilitators through, (1) examining and promoting a better understanding of the contents (concepts, theories and methodologies) of Development education with reference to its background, and (2) discussing the major issues targeted in Development education and identifying the feasible topics for teaching/ learning materials
授業の概要 開発教育の概念とその展開、アプローチについて、国際社会や開発援助の歴史的背景や動向と関連付けながら概観する。次に、開発教育が対象とする主要な課題に取り組む上で必要な視点や方法について、具体的事例を用いながら議論を行う。最後に、こうした活動を参考に、身の回りで見つけた事象を題材にして開発教育に関する教材の企画案を作成する。
This course will firstly take a bird’s-eye view of the concepts, development of and approaches in Development education, in relation to the historical background of and the trend in the international community and development assistance. Then important viewpoints and methodologies will be examined through a series of actual case discussions regarding major issues in Development education. Utilizing the acquired knowledge and skills in the course participants will be requested to identify the feasible topics from their surroundings and develop the proposals of teaching/ learning materials out of them.

授業の形態 講義と主に事例教材を用いたディスカッション並びに学生による発表
The university will decide.
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • コースの概要と講義方法に関するガイダンス Course Guidance and introduction of teaching/learning methodology
2
  • 開発教育の概念と歴史(1) The concept and history of Development Education (1)
  • 事前配布資料の通読とディスカッション準備Reading of a case material and preparation for discussion
3
  • 開発教育の概念と歴史(2) The concept and history of Development Education (2)
  • 同  上 Ditto
4
  • 開発教育の視点と事例教材開発 Viewpoints in Development Education and a method to develop teaching cases
  • 同  上 Ditto
5
  • 開発教育とグローバライゼーション(1) Development Education and globalization (1)
  • 同  上 Ditto
6
  • 開発教育とグローバライゼーション(2) Development Education and globalization (2)
  • 同  上 Ditto
7
  • 開発教育と人権(1) Development Education and human rights (1)
  • 同  上 Ditto
8
  • 開発教育と人権(2)、事例教材の構想発表 Development Education and human rights (2),
  • 構想発表メモの準備Reading of a case material, and preparation for discussion and a memo for plot presentation
9
  • 開発教育と貧困(1) Development Education and poverty (1)
  • 事前配布資料の通読とディスカッション準備 Reading of a case material and preparation for discussion 
10
  • 開発教育と貧困(2) Development Education and poverty (2)
  • 同  上Ditto
11
  • 開発教育と平和(1) Develop Education and peace (1)
  • 同  上Ditto
12
  • 開発教育と平和(2) Development Education and peace (2)
  • 同  上Ditto
13
  • 開発教育と環境(1) Development Education and environment (1)
  • 同  上Ditto
14
  • 開発教育と環境(2) Development Education and environment (2)
  • 同  上Ditto
15
  • 事例教材開発企画案の発表と講義全体のまとめ Presentation of teaching case proposals and summary of the course
  • 事例教材開発企画案の準備Preparation of teaching case proposals
準備学習 事前に配布資料を読んだ上で、与えられている検討課題について考察し、ディスカッション、発表できるよう準備しておく。
Students will be required to read the provided case materials and examine their subsequent questions for preparation of presentations and class discussions.
教科書 なし。適宜講義資料を配布する。
No textbook is required. Some handouts will be provided occasionally in lectures.
参考文献 講義中又は講義資料内にて適宜紹介する。
Some reference materials will be informed occasionally in lectures and/or in handouts.
成績評価方法・基準 レポート(事例教材企画案と採用事例の分析)提出(50%)、平常点(授業中の発表・議論への参加)(50%)
Report (Proposal of teaching case and analysis of the chosen topic) (50%),
Class work (Participation in discussion and presentations) (50%)

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
前田 美子 春学期 2