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現在の場所: ホーム 担当教員 前田 美子 Syllabus2010 Research on Policy of International Cooperation in Education(教育協力政策研究)

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科目名 Research on Policy of International Cooperation in Education(教育協力政策研究) 
担当教員 前田 美子
授業の目的、または到達目標 本講義では、国連機関及び援助国の教育協力政策や取り組みの相違点について理解を深める
To understand the similarities and differences in the policy and practice of educational assistance among international organizations and donor countries.
授業の概要 各援助機関の教育援助政策を比較し、援助協調の課題について考察する。また、援助機関の政策が被援助国の教育政策や学校現場に与える影響について議論する
To compare the policy and approaches of donor organizations, and examine the issues of donor coordination. And, to discuss how the policy of donor agencies has impacted on the educational policy and school activities in recipient countries

授業の形態 講義、学生による発表とディスカッション
Lectures, presentations, discussions
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • 国際教育協力のアクター Actors in international development in education
2
  • 世銀の援助 The policy and practice of assistance by World Bank
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion
3
  • UNESCO の援助 The policy and practice of assistance by UNESCO
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion
4
  • UNICEF の援助 The policy and practice of assistance by UNICEF
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion
5
  • DFID の援助 The policy and practice of assistance by DFID
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion
6
  • USAID の援助 The policy and practice of assistance by USAID
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion
7
  • 北欧諸国の援助 The policy and practice of assistance by Nordic countries
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion
8
  • 日本の援助 (1) The policy and practice of assistance by Japan (1)
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion
9
  • 日本の援助 (2) The policy and practice of assistance by Japan (2)
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion
10
  • NGOの援助 The policy and practice of assistance by NGOs
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion
11
  • ドナー協調の課題 (1) Issues facing donor coordination (1)
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion
12
  • ドナー協調の課題 (2) Issues facing donor coordination (2)
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion
13
  • 被援助国の教育政策 Educational policy in recipient countries
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion
14
  • 被援助国の学校現場 School activities in recipient countries
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion
15
  • まとめ Summary
準備学習 配布資料を読み、ディスカッション、発表の準備をしておく
Students will be required to read assigned materials and prepare for class presentations and discussions
教科書 なし
No textbook is required
参考文献 参考文献リストを配布する
A list of reading materials will be distributed in class
成績評価方法・基準 レポート提出(50%)
平常点(授業中の発表・議論への参加)(50%)
Report (50%)
Class work (Participation in discussions and presentations) (50%)

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数