パーソナルツール
現在の場所: ホーム 担当教員 前田 美子 Syllabus2010 Theory of Development Education(開発教育論)

←講義で検索へ     ←時間割で検索へ

科目名 Theory of Development Education(開発教育論) 
担当教員 前田 美子
授業の目的、または到達目標 開発教育の歴史・内容・方法について、理論と実践の両面から考察し、開発教育のファシリテーターに必要な知識・技術を身につけることを目指す。
To acquire knowledge and skills needed as a facilitator of Development Education through
examining the theory and practice in the history and content of, and methodologies in,Development Education.
授業の概要 開発教育の概念や活動が、国際社会・開発援助の動向を反映しながら、環境、平和、人権、女性、多文化共生などの視点から展開されてきたことについて学ぶ。
In-depth review of the evolving concepts and activities in Development Education,
particularly reflecting on the concerns of the international community on development
assistance, and focusing on global issues such as environmental problems, peace, human rights, gender issues, and living in a multicultural society.

授業の形態 講義、学生による発表とディスカッション
Lectures, presentations, discussions
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • 開発教育の概念 The concept of Development Education
  •  
2
  • 開発教育の歴史(1)The history of Development Education (1) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion
3
  • 開発教育の歴史(2)The history of Development Education (2) 
  •  ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion
4
  • 開発教育の手法(1)The methodology in Development Education (1)
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion 
5
  • 開発教育の手法(2)The methodology in Development Education (2) 
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion 
6
  • 開発教育と環境問題(1)Development Education and environmental issues (1) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion  
7
  • 開発教育と環境問題(2)Development Education and environmental issues (2) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion  
8
  • 開発教育と多文化共生(1)Development Education and a multicultural society (1) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion  
9
  • 開発教育と多文化共生(2)Development Education and a multicultural society (2) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion  
10
  • 開発教育と人権問題(1)Development Education and human rights (1) 
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion 
11
  • 開発教育と人権問題(2)Development Education and human rights (2) 
  • ディスカッション・発表準備 Preparation for class presentation and discussion 
12
  • 開発教育と貧困問題(1)Development Education and poverty issues (1) 
  •  ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion 
13
  • 開発教育と貧困問題(2)Development Education and poverty issues (2) 
  • ディスカッション・発表準備Preparation for class presentation and discussion  
14
  • 持続可能な開発のための教育Education for sustainable development 
  •  
15
  • まとめSummary 
  •  
準備学習 配布資料を読み、ディスカッション、発表の準備をしておく
Students will be required to read assigned materials and prepare for class presentations and Students will be required to read assigned materials and prepare for class presentations and
教科書 なし
No textbook is required
参考文献 参考文献リストを配布する
A list of reading materials will be distributed in class
成績評価方法・基準 レポート提出(50%)、平常点(授業中の発表・議論への参加)(50%)
Report (50%)
Class work (Participation in discussions and presentations) (50%)

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
前田 美子 春学期 2