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現在の場所: ホーム 担当教員 馬渕 仁 Syllabus2016 Research on Multicultural Societies (多文化共生社会論研究)

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科目名 Research on Multicultural Societies (多文化共生社会論研究) 
担当教員 Mabuchi, Hitoshi (馬渕 仁)
授業の目的、または到達目標 To examine critically the theoretical framework of multiculturalism based on the study of Multicultural Society in the Master Course, and for students to become able to conduct research in their own fields.
多文化共生社会論で得た知見に基づき、これまでの理論をクリティカルに分析して問題の所在を把握すると共に、フィールドにおけるリサーチを実際に遂行できるようにする。
授業の概要 To study the relationship of multiculturalism and multicultural society with its development in some societies. To acquire the basic skills of research according to the students' themes.
多文化主義と多文化社会との関係を軸に、その理念的展開、実態に基づく多様なアプローチについて学び、個々のフィールドでリサーチを実施する。

授業の形態 Lecture, discussion, and presentation
講義、ディスカッション、プレゼンテーション
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • Theoretical Framework 多文化共生の理念的枠組み
  • Reading materials 資料を読み、考察する
2
  • Emergence of multiculturalism 多文化主義の誕生
  • Reading materials 資料を読み、考察する
3
  • Development of multiculturalism 多文化主義の展開
  • Reading materials 資料を読み、考察する
4
  • Conflict over multiculturalism 多文化主義の葛藤と課題
  • Reading materials 資料を読み、考察する
5
  • Multiculturalism and the related areas 多文化主義と隣接領域
  • Reading materials 資料を読み、考察する
6
  • Reality of multicultural societies 多文化社会のリアリティ
  • Reading materials 資料を読み、考察する
7
  • Policies and the theoretical issues 政策と理念
  • Reading materials 資料を読み、考察する
8
  • Researchers and the concerned parties 研究者と当事者
  • Reading materials 資料を読み、考察する
9
  • Complexity of minorities マイノリティの多重性
  • Reading materials 資料を読み、考察する
10
  • Methodology and analysis 研究方法論と分析の技法
  • Reading materials 資料を読み、考察する
11
  • Case study (1) ケーススタディ(1)
  • Reading materials 資料を読み、考察する
12
  • Case study (2) ケーススタディ(2)
  • Reading materials 資料を読み、考察する
13
  • Case study (3) ケーススタディ(3)
  • Reading materials 資料を読み、考察する
14
  • Presentation プレゼンテーション
  • Reading materials 資料を読み、考察する
15
  • Review まとめ
準備学習 The students are required to read assigned materials every week and consider
them critically.
資料を読んで、課題を考察してくる。
教科書 Nieto Sonia (2004, 2008) Affirmative Diversity, New York: Longman
成績評価方法・基準 Class work (attendance, class participation)平常点(授業への参加、発表): 30%
Presentation プレゼンテーション: 30%
Research paper エッセイ: 40%

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
馬渕 仁 春学期 2