文書操作
| 科目名 | Methodology of Social Research (社会調査方法論) |
|---|---|
| 担当教員 | Mabuchi, Hitoshi (馬渕 仁) |
| 授業の目的、または到達目標 |
To learn the foundation of both qualitative research and quantitative research and to acquire the basic skills of various research methods with the relation to the students’ own research topics. 社会調査における量的、質的方法の異同について学んだ後、さまざまな調査法をそれぞれの研究課題と共に具体的に検討することを通じて調査法の基礎を修得する。 |
| 授業の概要 |
It includes the foundation of qualitative research and quantitative research, validity and credibility, positivism and post-positivism, various research methods, the issues of ethics,and presentation of the research. 量的調査と質的調査の異同、妥当性と信頼性の問題、実証主義とポスト実証主義、さまざまな調査法、社会調査の倫理、分析と報告。 |
| 授業の形態 |
Lecture, discussion, and presentation 講義、ディスカッション、プレゼンテーション |
||
|---|---|---|---|
| 時間割 | 概要 | 宿題(予習・復習等) | |
| 1 |
|
|
|
| 2 |
|
|
|
| 3 |
|
|
|
| 4 |
|
|
|
| 5 |
|
|
|
| 6 |
|
|
|
| 7 |
|
|
|
| 8 |
|
|
|
| 9 |
|
|
|
| 10 |
|
|
|
| 11 |
|
|
|
| 12 |
|
|
|
| 13 |
|
|
|
| 14 |
|
|
|
| 15 |
|
||
| 準備学習 |
The students are required to read assigned materials every week and consider them critically. 資料を読んで、課題を考察してくる |
||
| 教科書 |
Distributed in the class なし |
||
| 成績評価方法・基準 |
Class work (attendance, class participation): 30% Presentation: 30%, Research paper: 40% 平常点(授業への参加、発表)30%、プレゼンテーション30%、エッセイ40% |
||
時間割
| 担当教員 | 開講学期 | 開講曜日 | 開講時限 | 履修クラス | 単位数 |
|---|---|---|---|---|---|
| 馬渕 仁 | 秋学期 | 2 |
