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現在の場所: ホーム 担当教員 馬渕 仁 Syllabus2011 Research on Multicultural Societies(多文化共生社会論研究)

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科目名 Research on Multicultural Societies(多文化共生社会論研究) 
担当教員 馬渕 仁
授業の目的、または到達目標 多文化共生社会論で得た知見に基づき、これまでの理論をクリティカルに分析して問題の所在を把握すると共に、フィールドにおけるリサーチを実際に遂行できるようにする。
To examine critically the theoretical framework of multiculturalism based on the study of Multicultural Society in the Master Course, and for students to become able to conduct research in their own fields.
授業の概要 多文化主義と多文化社会との関係を軸に、その理念的展開、実態に基づく多様なアプローチについて学び、個々のフィールドでリサーチを実施する。To study the relationship of multiculturalism and multicultural society with its development in some societies. To acquire the basic skills of research according to the students’ themes.

授業の形態 講義、ディスカッション、プレゼンテーション
Lecture, discussion, and presentation
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • 多文化共生の理念的枠組み Theoretical Framework
  • 資料を読み、考察する Reading materials
2
  • 多文化主義の誕生 Emergence of multiculturalism
  • 資料を読み、考察する Reading materials
3
  • 多文化主義の展開 Development of multiculturalism
  • 資料を読み、考察する Reading materials
4
  • 多文化主義の葛藤と課題 Conflict over multiculturalism
  • 資料を読み、考察する Reading materials
5
  • 多文化主義と隣接領域 Multiculturalism and the related areas
  • 資料を読み、考察する Reading materials
6
  • 多文化社会のリアリティ Reality of multicultural societies
  • 資料を読み、考察する Reading materials
7
  • 政策と理念 Policies and the theoretical issues
  • 資料を読み、考察する Reading materials
8
  • 研究者と当事者 Researchers and the concerned parties
  • 資料を読み、考察する Reading materials
9
  • マイノリティの多重性 Complexity of minorities
  • 資料を読み、考察する Reading materials
10
  • 研究方法論と分析の技法 Methodology and analysis
  • 資料を読み、考察する Reading materials
11
  • ケーススタディ(1) Case study (1)
  • 資料を読み、考察する Reading materials
12
  • ケーススタディ(2) Case study (2)
  • 資料を読み、考察する Reading materials
13
  • ケーススタディ(3) Case study (3)
  • 資料を読み、考察する Reading materials
14
  • プレゼンテーション Presentation
  • 資料を読み、考察する Reading materials
15
  • まとめ Review
準備学習 資料を読んで、課題を考察してくる
The students are required to read assigned materials every week and consider
them critically
教科書 Nieto Sonia (2004, 2008) Affirmative Diversity, New York: Longman
成績評価方法・基準 平常点(授業への参加、発表)30%、
プレゼンテーション30%、エッセイ40%
Class work (attendance, class participation): 30%
Presentation: 30%, Research paper: 40%

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
馬渕 仁 春学期 2