文書操作
| 科目名 | Contemporary Multicultural Societies(多文化共生社会論) |
|---|---|
| 担当教員 | 馬渕 仁 |
| 授業の目的、または到達目標 |
グローバリゼーションという文脈における多文化共生について、その理念とリアリティを考察する。社会の中での具体的な課題について分析し、解法を探る。 To discuss the notion and the reality of multiculturalism in the context of globalization, to analyze its problems and to explore some possible solutions. |
| 授業の概要 |
グローバル化に伴う多文化主義の変遷と多様性、文化本質主義とハイブリディティ、言説の批判的分析、共生の実相などを考察する。 To consider the chronological flow and the variation of multiculturalism, cultural essentialism and hybridity, critical discourse analysis, and the reality of co-existence. |
| 授業の形態 |
講義、ディスカッション、プレゼンテーション Lecture, discussion, and presentation |
||
|---|---|---|---|
| 時間割 | 概要 | 宿題(予習・復習等) | |
| 1 |
|
|
|
| 2 |
|
|
|
| 3 |
|
|
|
| 4 |
|
|
|
| 5 |
|
|
|
| 6 |
|
|
|
| 7 |
|
|
|
| 8 |
|
|
|
| 9 |
|
|
|
| 10 |
|
|
|
| 11 |
|
|
|
| 12 |
|
|
|
| 13 |
|
|
|
| 14 |
|
|
|
| 15 |
|
||
| 準備学習 |
資料を読んで、課題を考察してくる The students are required to read assigned materials every week and consider them critically. |
||
| 教科書 |
Hitoshi Mabuchi (2002) Discourses of Intercultural Education in Japan, Kyoto Daigaku Gakujutsu Shuppankai |
||
| 成績評価方法・基準 |
平常点(授業への参加、発表)30%、 プレゼンテーション30%、エッセイ40% Class work (attendance, class participation): 30% Presentation: 30%, Research paper: 40% |
||
時間割
| 担当教員 | 開講学期 | 開講曜日 | 開講時限 | 履修クラス | 単位数 |
|---|---|---|---|---|---|
| 馬渕 仁 | 春学期 | 2 |
