文書操作
| 科目名 | Methodology of Social Research(社会調査方法論) |
|---|---|
| 担当教員 | 馬渕 仁 Hitoshi Mabuchi |
| 授業の目的、または到達目標 |
社会調査における量的、質的方法の異同について学んだ後、さまざまな調査法をそれぞれの研究課題と共に具体的に検討することを通じて調査法の基礎を修得する。 To learn the foundation of both qualitative research and quantitative research and to acquire the basic skills of various research methods with the relation to the students’ own research topics |
| 授業の概要 |
量的調査と質的調査の異同、妥当性と信頼性の問題、実証主義とポスト実証主義、さまざま な調査法、社会調査の倫理、分析と報告。 It includes the foundation of qualitative research and quantitative research, validity and credibility, positivism and post-positivism, various research methods, the issues of ethics,and presentation of the research |
| 授業の形態 |
講義、ディスカッション、プレゼンテーション Lecture, discussion, and presentation |
||
|---|---|---|---|
| 時間割 | 概要 | 宿題(予習・復習等) | |
| 1 |
|
|
|
| 2 |
|
|
|
| 3 |
|
|
|
| 4 |
|
|
|
| 5 |
|
|
|
| 6 |
|
|
|
| 7 |
|
|
|
| 8 |
|
|
|
| 9 |
|
|
|
| 10 |
|
|
|
| 11 |
|
|
|
| 12 |
|
|
|
| 13 |
|
|
|
| 14 |
|
|
|
| 15 |
|
|
|
| 準備学習 |
資料を読んで、課題を考察してくる The students are required to read assigned materials every week and consider them critically. |
||
| 教科書 |
なし Distributed in the class |
||
| 参考文献 |
講義の際に提示する Distributed in the class |
||
| 成績評価方法・基準 |
平常点(授業への参加、発表)30%、プレゼンテーション30%、エッセイ40% Class work (attendance, class participation): 30% Presentation: 30%, Research paper: 40% |
||
時間割
| 担当教員 | 開講学期 | 開講曜日 | 開講時限 | 履修クラス | 単位数 |
|---|---|---|---|---|---|
| 馬渕 仁 | 春学期 | 2 |
