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現在の場所: ホーム 担当教員 幡新 大実 Syllabus2017 International Human Rights Law (国際人権法)

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科目名 International Human Rights Law (国際人権法) 
担当教員 Hatashin, Omi (幡新 大実)
授業の目的、または到達目標 You will be able to develop your own research topic and pursue it. You will be able to explain what is international human rights law; and what mechanisms are available at international, regional and national levels for its implementation. You will be able to identify and analyze what human rights issues are at stake in all areas of activities related to international peace and security, human security, conflict resolution, law and order, and development in a contemporary international society.
あなたが自分の研究テーマを設定し、追求できるようになること。あなたが国際法および多くの国内法の一部を形成する国際人権法の体系とその実施確保のための国際、地域、国内の三レベルにおける制度の概要を他人に説明できるようになること。あなたが国際共生社会における平和と安全、人間の安全保障、紛争解決、法と秩序、開発など様々な分野において発生する人権問題を認識し、分析できるようになること。
授業の概要 The course goes through three stages. The first stage deals with the history of the development of human rights in certain countries, and that of the international development of human rights. The second stage deals with the relationship between international law and municipal (national) law. The third stage deals with the purposes and functioning of, and problems and challenges which are being faced by, implementation mechanisms of human rights at international, regional and national levels.
初めに、人権の発展とそれが国際社会の法となるに至った歴史的経緯と背景を概観し、国内法と国際法の違いと関係を大枠で理解する。その上で、主要な人権条約の理念と規定および地域的機構を含めた国際人権保障システムによる履行確保措置とその効果を検討し、問題点や課題を考察する。

授業の形態 This course encourages each of you to develop and pursue your own research topic. The course activities include lectures, presentations, discussions, and the writing of essays and dissertation.
講義、発表、議論、小論文、論文
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • Introduction           一般的な導入               
  • Reading, Presentation  教科書予習、発表準備
2
  • Development of human rights as legal norms         人権規範の発展と国際人権法の形成
  • Reading, Presentation  教科書予習、発表準備
3
  • Forword by Thomas G. Weiss, The Human Rights Council pp. xiv~xviii
  • Reading, Presentation  教科書予習、発表準備
4
  • Introduction pp.1~14.   人権と国際連合(発展の歴史)
  • Reading, Presentation  教科書予習、発表準備
5
  • Chapter 1: Mandate and Roles pp. 15~33.   HRCの権原と役割
  • Reading, Presentation  教科書予習、発表準備
6
  • Chapter 1: Mandate and Roles pp. 15~33.   HRCの権原と役割
  • Reading, Presentation  教科書予習、発表準備
7
  • Chapter 2: Institutional and procedural architecture pp. 34~45. HRCの制度的・手続 的特徴
  • Reading, Presentation  教科書予習、発表準備
8
  • Chapter 2: Institutional and procedural architecture pp. 34~45. HRCの制度的・手続的特徴
  • Reading, Presentation  教科書予習、発表準備
9
  • Chapter 3: The Universal Periodic Review pp. 46~65.  普遍的定期審査
  • Reading, Presentation  教科書予習、発表準備
10
  • Chapter 3: The Universal Periodic Review pp. 46~65.  普遍的定期審査
  • Reading, Presentation  教科書予習、発表準備
11
  • Chapter 4: Legislative role pp. 66~72.   HRCの立法的役割
  • Reading, Presentation  教科書予習、発表準備
12
  • Chapter 5: Promotional and Educational Role pp. 73~79.  HRCの促進的・教育的役割
  • Reading, Presentation  教科書予習、発表準備
13
  • Chapter 6: Preventive Role pp. 80~86.  HRCの人権侵害予防的役割
  • Reading, Presentation  発表準備
14
  • Presentation by all students  受講生全員による研究発表
  • Reading, Presentation  教科書予復習、発表準備
15
  • Presentaion & Concluding discussions  発表と議論(受講生全員)
  • Essay  小論文
準備学習 Reading the textbook and reference materials, preparing presentations, doing research and writing an essay
教科書・配布資料の予習、発表の準備、リサーチと小論文の執筆。
教科書 Bertrand G. Ramcharan, The UN Human Rights Council(Routledge, 2011) ISBN 978-0-415-58399-2
成績評価方法・基準 30% - Class work (attendance, participation in discussion, )
30% - Presentation
40% - Essay (A4 size, double space, 10 pages/4000 words)

40% 平常点(出席、議論への参加)、30% 発表、30% 小論文(3000~4000字)

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
幡新 大実 春学期 2