文書操作
科目名 | Theory of Multi-National Enterprises(多国籍企業論) |
---|---|
担当教員 | 崔 大龍 |
授業の目的、または到達目標 |
多国籍企業における経営のグローバル化の要因とそれに対応する企業活動を学習し、その際 に求められる経営手法を考察する。また将来的にグローバル・レベルで活躍する人材として求められる視点を習得する。 To learn the causing factors of management globalization and the activities in multi-national enterprises (MNEs). To exam the management skills in the global corporate environment. To acquire the frames of references needed as managers in MNEs. |
授業の概要 |
経済・文化・政治などの企業環境のグローバル化の要因の学習。グローバル化する企業活動 の理解。多国籍企業におけるマーケティング・生産・研究開発・財務・人事などの機能レベルでのグローバル化の進展の把握。戦略の作成と実行などの全社レベルでのグローバル化の展開の考察。 Learning global corporate environments in economics, cultures, or politics. Understanding corporate activities in global level. Comprehending functional developments such as marketing, production, R&D, finance, and human resource in MNEs. Discussing global developments of strategy formulation and implementation at corporate level. |
授業の形態 |
講義、議論、発表、報告 Lecture, discussion, oral report, and written report |
||
---|---|---|---|
時間割 | 概要 | 宿題(予習・復習等) | |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
8 |
|
|
|
9 |
|
|
|
10 |
|
|
|
11 |
|
|
|
12 |
|
|
|
13 |
|
|
|
14 |
|
|
|
15 |
|
|
|
準備学習 |
事前に配布する文献・資料および参考文献の予習。発表・報告の準備。 Read needed materials in advance. Prepare the oral and written reports. |
||
教科書 |
なし None |
||
参考文献 |
Barney, Jay B. Gaining and Sustaining Competitive Advantage, Prentice Hall, 2002. Kotabe, Masaaki & Helsen Kristiaan, Global Marketing Management. John Wiley & Sons, Inc. 2004.Ansoff, Igor, Strategic Management Classic Edition, Palgrave Macmillan, 2007. |
||
成績評価方法・基準 |
報告 40%、発表 30%、授業中の議論への参加 30% Written report 40%, Oral report 30%, Participation in classes 30% |
時間割
担当教員 | 開講学期 | 開講曜日 | 開講時限 | 履修クラス | 単位数 |
---|---|---|---|---|---|
崔 大龍 | 秋学期 | 2 |