パーソナルツール
現在の場所: ホーム 担当教員 崔 大龍 Syllabus2010 Theory of Multi-National Enterprises(多国籍企業論)

←講義で検索へ     ←時間割で検索へ

科目名 Theory of Multi-National Enterprises(多国籍企業論) 
担当教員 崔 大龍
授業の目的、または到達目標 多国籍企業における経営のグローバル化の要因とそれに対応する企業活動を学習し、その際
に求められる経営手法を考察する。また将来的にグローバル・レベルで活躍する人材として求められる視点を習得する。
To learn the causing factors of management globalization and the activities in multi-national enterprises (MNEs). To exam the management skills in the global corporate environment. To acquire the frames of references needed as managers in MNEs.
授業の概要 経済・文化・政治などの企業環境のグローバル化の要因の学習。グローバル化する企業活動
の理解。多国籍企業におけるマーケティング・生産・研究開発・財務・人事などの機能レベルでのグローバル化の進展の把握。戦略の作成と実行などの全社レベルでのグローバル化の展開の考察。
Learning global corporate environments in economics, cultures, or politics. Understanding corporate activities in global level. Comprehending functional developments such as marketing, production, R&D, finance, and human resource in MNEs. Discussing global developments of strategy formulation and implementation at corporate level.

授業の形態 講義、議論、発表、報告
Lecture, discussion, oral report, and written report
時間割   概要 宿題(予習・復習等)
1
  • 多国籍企業の定義と理解 Definition and understanding of multi-national enterprises(MNEs)
  • 資料・文献の予習Read needed materials
2
  • グローバル化する企業環境(マクロレベル) Globalization of corporate environment: macro- level
  • 資料・文献の予習Read needed materials
3
  • グローバル化する企業環境(ミクロレベル) Globalization of corporate environment: micro- level
  • 資料・文献の予習Read needed materials
4
  • グローバル環境に対応する多国籍企業の経営(会社経営)Corporate management of MNEs responding to global environment
  • 資料・文献の予習Read needed materials
5
  • 多国籍企業におけるグローバル化戦略 Global strategy in MNEs
  • 資料・文献の予習Read needed materials
6
  • マーケティングにおけるグローバル化戦略 Global strategy for marketing
  • 資料・文献の予習Read needed materials
7
  • 生産・研究開発・財務におけるグローバル化戦略 Global strategy for production, R&D, and finance
  • 資料・文献の予習Read needed materials
8
  • 経営能力のグローバル化:マネジャーレベル Globalization of management capability: managerial level
  • 資料・文献の予習Read needed materials
9
  • 経営能力のグローバル化:組織レベル Globalization of management capability: organizational level
  • 資料・文献の予習Read needed materials
10
  • 多国籍企業における異文化コミュニケーション Cross cultural communication in MNEs
  • 資料・文献の予習Read needed materials
11
  • 多国籍企業のグローバル化戦略の課題 Issues on global strategy in MNEs
  • 資料・文献の予習Read needed materials
12
  • 事例研究:日本企業の多国籍企業化の進展 Case study: development of Japanese MNEs
  • 資料・文献の予習Read needed materials
13
  • 事例研究:欧米企業の多国籍企業化の進展 Case study: development of Western MNEs
  • 資料・文献の予習Read needed materials
14
  • 多国籍企業に関する学生による発表 Students’ oral reports on MNEs
  • 発表の準備 Prepare oral report
15
  • まとめ Conclusion
  • Read needed materials
準備学習 事前に配布する文献・資料および参考文献の予習。発表・報告の準備。
Read needed materials in advance. Prepare the oral and written reports.
教科書 なし
None
参考文献 Barney, Jay B. Gaining and Sustaining Competitive Advantage, Prentice Hall, 2002. Kotabe,
Masaaki & Helsen Kristiaan, Global Marketing Management. John Wiley & Sons, Inc. 2004.Ansoff, Igor, Strategic Management Classic Edition, Palgrave Macmillan, 2007.
成績評価方法・基準 報告 40%、発表 30%、授業中の議論への参加 30%
Written report 40%, Oral report 30%, Participation in classes 30%

時間割

担当教員 開講学期 開講曜日 開講時限 履修クラス 単位数
崔 大龍 秋学期 2